ΚΑΛΕΡΑΝΤΕ-Πρότυπο Εσωτερικής Αξιολόγησης ΠΜΣ 24.03

Σχολή Τμήμα   Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών ΣπουδώνΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ: Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ-ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ       Έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης ΠΜΣ   Ακαδημαϊκό Έτος 2022-2023       Τόπος, Ημερομηνία ΦΛΩΡΙΝΑ, 24/03/2023  ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ

Περιεχόμενα

1.    Η διαδικασία της εσωτερικής αξιολόγησης. 3

2.  Αρμοδιότητες, Επιτροπές και Κανονισμοί 3

3.   Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών. 4

3.1    Πολιτική διασφάλισης ποιότητας-Στοχοθεσία.. 4

3.2   Σχεδιασμός και έγκριση του  Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών για το έτος αναφοράς. 5

3.3   Φοιτητοκεντρική μάθηση, διδασκαλία και αξιολόγηση κατά το έτος αναφοράς. 8

3.4   Επιλογή φοιτητών/τριών, στάδια φοίτησης, αναγνώριση σπουδών και απονομή διπλώματος κατά το έτος αναφοράς. 10

3.5   Διδακτικό Προσωπικό του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών. 12

3.6   Μαθησιακοί πόροι και φοιτητική στήριξη κατά το έτος αναφοράς. 14

3.7   Διαχείριση πληροφοριών κατά το έτος αναφοράς. 16

3.8   Δημόσια πληροφόρηση κατά το έτος αναφοράς. 16

4.    Ερευνητικό έργο.. 17

4.1   Επιστημονικές δημοσιεύσεις των μελών του διδακτικού προσωπικού του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών κατά το έτος αναφοράς. 17

4.2   Βαθμός αναγνώρισης της έρευνας από τρίτους. 17

5   Σχέσεις με κοινωνικούς/ πολιτιστικούς/ παραγωγικούς (ΚΠΠ) φορείς. 18

5.1 Συνεργασίες του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών με ΚΠΠ φορείς. 18

5.2   Δυναμική του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών για ανάπτυξη συνεργασιών με ΚΠΠ φορείς. 18

5.3   Συμβολή του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην τοπική, περιφερειακή και εθνική ανάπτυξη.. 19

6   Στρατηγική ακαδημαϊκής ανάπτυξης του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών. 19

7.   ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ.. 20

7.1 Ποια, κατά την γνώμη σας, είναι τα κυριότερα θετικά και αρνητικά σημεία του ΠΜΣ, όπως αυτά προκύπτουν μέσα από την Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης; 21

7.2 Υπάρχει διαδικασία για την άρση των αρνητικών σημείων και τη βελτίωση του γνωστικού αντικειμένου και της μαθησιακής διαδικασίας στο ΠΜΣ; 22

7.3 Ευρήματα και προτάσεις βελτίωσης. 23

1.    Η διαδικασία της εσωτερικής αξιολόγησης

Η ενότητα αυτή περιλαμβάνει σύντομη περιγραφή, ανάλυση και κριτική αξιολόγηση της διαδικασίας εσωτερικής αξιολόγησης που εφαρμόσθηκε για το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, καθώς και ενδεχόμενες προτάσεις για τη βελτίωσή του.

1.1    Περιγραφή και ανάλυση της διαδικασίας εσωτερικής αξιολόγησης στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών.

Σύνθεση της ΟΜΕΑ

ONOMATEΠΩΝΥΜΟΘΕΣΗΚΑΘΗΚΟΝΤΑ
Ευαγγελία ΚαλεράντεΚαθηγήτριαΔιευθύντρια
Γεώργιος ΤζάρτζαςΑναπληρωτής  ΚαθηγητήςΜέλος
Βασιλική ΠλιόγκουΕπίκουρη ΚαθηγήτριαΜέλος
Ευθαλία ΚωνσταντινίδουΕπίκουρη ΚαθηγήτριαΜέλος
Μάριος ΟικονόμουΕκπρόσωπος ΦοιτητώνΜέλος

Η ΟΜΕΑ συνεργάζεται για τη διαμόρφωση της έκθεσης εσωτερικής αξιολόγησης με:

ΜΟΔΙΠ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ  ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ√  
ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΦΟΙΤΗΤΗ ΜΥΦΕΟ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ√  
Άλλο     

Ποιες πηγές χρησιμοποιήθηκαν για την άντληση πληροφοριών;

Το πληροφοριακό σύστημα της ΜΟΔΙΠ
Η ηλεκτρονική γραμματεία των Τμημάτων
Το σύστημα rescom διαχείρισης του ΕΛΚΕ
Το σύστημα της οικονομικής υπηρεσίας
Το σύστημα ΟΠΕΣΠ της ΕΘΑΑΕ
Άλλο 

Ημερομηνία και πρακτικό συζήτησης των αποτελεσμάτων (ευρήματα, προτάσεις και διορθωτικές ενέργειες) της Έκθεσης Εσωτερικής Αξιολόγησης στη Συνέλευση του Τμήματος:

2.  Αρμοδιότητες, Επιτροπές και Κανονισμοί

2.1  Αρμοδιότητες Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών

Α/ΑΑρμοδιότηταΟνοματεπώνυμο
1.Υπεύθυνος Αποφοίτων-σύνταξης newsletter1ο έτος λειτουργίας-Δεν υπάρχουν απόφοιτοι
2.Υπεύθυνος καταχώρησης δεδομένων στον ΟΠΕΣΠΓραμματεία
3.Υπεύθυνος ΙστοσελίδαςΒασίλειος  Κράλλης εξωτερικός συνεργάτης (τεχνική οργάνωση), Καλεράντε Ευαγγελία (επιστημονική οργάνωση) και Γιώργος Σεμερτζίδης, ΕΤΕΠ ΠΔΜ, σε ειδικά τεχνικά θέματα
4.Άλλο 

2.2        Θεσμοθετημένες Επιτροπές που λειτουργούν στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών

Α/ΑΕπιτροπήΗμερομηνία Θεσμοθέτησης
1Συντονιστική Επιτροπή (ΣΕ)Συνεδρ. αριθμ. 383/18-05-2022
2.ΟΜΕΑΣυνεδρ. αριθμ. 391/08-12-2022
   

2.3 Εσωτερικοί κανονισμοί (π.χ. εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών) που υπάρχουν στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών

Α/ΑΚανονισμόςΗμερομηνία Αρχικής ΈγκρισηςΗμερομηνία Τελευταίας Αναθεώρησης
 Κανονισμός Μεταπτυχιακών ΣπουδώνΣυνεδ. αριθμ.  395/06-03-2023Υπό έγκριση ΦΕΚ
    
    
    

3.   Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών

Καταγράψτε τον τίτλο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών και τα συμμετέχοντα Τμήματα και Ιδρύματα:

ΤίτλοςΣυμμετέχοντα Τμήματα και Ιδρύματα
Επιστήμες της Αγωγής: Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Κατάρτιση-Επιμόρφωση  Μονοτμηματικό

3.1    Πολιτική διασφάλισης ποιότητας-Στοχοθεσία

ΕρώτησηΝαι/ΌχιΑιτιολόγηση (αν απαιτείται)
Υπάρχει ανάγκη αναθεώρησης της Πολιτικής Ποιότητας;ΌχιΤο ΠΜΣ παρακολουθεί τις επιστημονικές και ακαδημαϊκές εξελίξεις και ανάλογα ενεργεί.Οπωσδήποτε νέες εξελίξεις θα οδηγήσουν σε αντίστοιχη αναθεώρηση.
Υπάρχει ανάγκη αναθεώρησης των στόχων και δράσεων του ΠΜΣ;ΌχιΑυτή τη στιγμή φαίνεται ότι το ΠΜΣ ανταποκρίνεται στις πανεπιστημιακές προδιαγραφές και στις ανάγκες της αγοράς.
Έχει επικοινωνηθεί επαρκώς η Πολιτική Ποιότητας;ΝαιΈχει δοθεί έμφαση τόσο στο πρόγραμμα του Μεταπτυχιακού, όσο και στις Επιτροπές και στους συντελεστές του προγράμματος.

3.2   Σχεδιασμός και έγκριση του  Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών για το έτος αναφοράς

ΕρώτησηΝαι/ΌχιΑιτιολόγηση (αν απαιτείται)
Υπάρχουν διαδικασίες αξιολόγησης του ΠΜΣ;ΝαιΑξιοποιείται η  προγραμματισμένη αξιολόγηση από το Πανεπιστήμιο και η έμμεση Αξιολόγηση από φοιτητές- φοιτήτριες και καθηγητές-καθηγήτριες, με επικέντρωση και σε ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Υπάρχει διαδικασία επανεκτίμησης, αναπροσαρμογής και επικαιροποίησης της ύλης των μαθημάτων του ΠΜΣ;ΝαιΔίνεται έμφαση στην εξέλιξη των επιστημονικών τομέων, όπως και των ειδικών αναγκών φοιτητών-φοιτητριών. Με βάση αυτή την οπτική, για παράδειγμα, οργανώθηκε και σεμιναριακό μάθημα : “ Οργάνωση Ακαδημαϊκού Λόγου- Έρευνα”
Δημοσιοποιείται το ΠΜΣ (οδηγός σπουδών, κανονισμός σπουδών); Ο οδηγός σπουδών, κανονισμός σπουδών δημοσιοποιούνται στην Ιστοσελίδα του ΠΜΣ: https://koin-pol-ekp.nured.uowm.gr/ Όπως και ειδικότερα πληροφοριακά ζητήματα για τη λειτουργία και την οργάνωση του ΠΜΣ.
Γίνεται διαβούλευση με τους/τις αποφοίτους, συναφείς επιστημονικές οργανώσεις και εργοδότες; Το ΠΜΣ διανύει το 1ο έτος λειτουργίας (ήδη έχει λειτουργήσει ένα εξάμηνο). Δεν υπάρχουν απόφοιτοι- απόφοιτες.
Εφαρμόζεται το σύστημα μεταφοράς διδακτικών μονάδων (ECTS);ΝαιΜε βάση τα πανεπιστημιακά δεδομένα και το ΠΜΣ λειτουργεί, όπως ορίζει ο γενικός κανονισμός.
Υπάρχει οδηγός ECTS;ΝαιΑκολουθείται το γενικό κανονιστικό πλαίσιο.
Επιτυγχάνονται τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα;ΝαιΌπως εκτιμήθηκε από το 1ο εξάμηνο, διότι το μεταπτυχιακό έχει ολοκληρώσει μόνο το 1ο εξάμηνο, έχουν επιτευχθεί τα μαθησιακά αποτελέσματα και έχουν επισημανθεί θετικά σχόλια από φοιτητές-φοιτήτριες και από καθηγητές- καθηγήτριες.
Υπάρχει διαδικασία μέτρησης της επίτευξης των μαθησιακών στόχων των μαθημάτων;(εάν ο φόρτος εργασίας και ο τρόπος εξέτασης των μαθημάτων συνδέονται με την επίτευξη των μαθησιακών αποτελεσμάτων)ΝαιΠροβλέπεται διαδικασία μέτρησης της επίτευξης των στόχων,  ανά διάλεξη, σε κάθε μάθημα με εσωτερικό χρόνο εργασιών . Συλλογικά και ατομικά αναλύονται ζητήματα που συνδέονται με την επίτευξη των μαθησιακών στόχων. Αυτή η διαδικασία ανά διάλεξη ενισχύεται και με την τελική εργασία ανά μάθημα.
Πραγματοποιείται η ενσωμάτωση των νέων γνώσεων στο ΠΜΣ, όπως αυτές προκύπτουν από τις επιστημονικές εξελίξεις και τις κοινωνικές αλλαγές;ΝαιΣτο ΠΜΣ συμμετέχει καταρτισμένο και εξειδικευμένο διδακτικό προσωπικό από διαφορετικά επιστημονικά πεδία. Υπάρχει σύνδεση με  e-βιβλιοθήκες,  συνεργασία με βιβλιοθήκες Πανεπιστημίων και φορέων (παρέχεται σε φοιτητές-φοιτήτριες έντυπο για την ένταξη τους). Για κάθε μάθημα υπάρχει ενδεικτική βιβλιογραφία, όπως και παραπομπή σε συγκεκριμένα κλασσικά βιβλία (δωρεάν πρόσβαση) στο Αποθετήριο του ΠΜΣ.  Στο Αποθετήριο είναι διαθέσιμη νομοθεσία, ταινίες και συμπληρωματικό υλικό για την Αξιολόγηση (κάθε φοιτητής- φοιτήτρια έχει τον ατομικό κωδικό πρόσβασης στο Αποθετήριο). Συμπληρωματικά, σε όλα τα μαθήματα διατίθεται στο eclass επικαιροποιημένο υλικό σε διαφορετικές γλώσσες: επιλογή του διδάσκοντος ή της διδάσκουσας.  Επίσης, άμεσα ενεργοποιείται και το σχεδιαζόμενο πρόγραμμα  “βιβλιο- ενημέρωση” με αναφορά σε τελευταίες εκδόσεις , κυρίως ελληνικές και αγγλικές.
Υπάρχει ο θεσμός της πρακτικής άσκησης των φοιτητών/τριών; Αν ναι, είναι υποχρεωτική;Όχι 
Αν η πρακτική άσκηση δεν είναι υποχρεωτική, ποιο ποσοστό φοιτητών/τριών την επιλέγει; Δεν υπάρχει πρακτική άσκηση
Ποια είναι η διάρκειά της πρακτικής άσκησης; Δεν υπάρχει πρακτική άσκηση
Υπάρχει διασύνδεση της διδασκαλίας με την έρευνα; Αν ναι, με ποιο τρόπο επιτυγχάνεται;(π.χ μάθημα μεθοδολογία της έρευνας) Διδασκαλία υποχρεωτικού μαθήματος «Μεθοδολογία έρευνας στην Αξιολόγηση». Επίσης, για την προετοιμασία των φοιτητών-φοιτητριών στην εκπόνηση εργασιών και της διπλωματικής θα πραγματοποιηθεί σεμιναριακό μάθημα  «Οργάνωση Ακαδημαϊκού λόγου- Έρευνα» (έναρξη Απρίλιος 2023, ώρες 40, προσδιορισμένες θεματικές). Συμπληρωματικά, στα «Ανοιχτά Σεμιναριακά Μαθήματα Κουλτούρας» περιλαμβάνεται και η παρουσίαση ερευνών (ποιοτικών, ποσοτικών) σε σύγχρονα θέματα. Επιπλέον σε συνεργασία με το Εργαστήριο «Κοινωνικής Πολιτικής και Δια Βίου Εκπαίδευσης» προετοιμάζονται μικρο-έρευνες πεδίου για την πρακτική εξοικείωση φοιτητών-φοιτητριών με την έρευνα.
Ποιο είναι το ποσοστό των μαθημάτων κορμού/ειδίκευσης/κατευθύνσεων στο σύνολο των μαθημάτων;100%Όλα τα μαθήματα πληρούν τους όρους διαθεματικότητας και διεπιστημονικότητας, που με διαφορετική διασύνδεση θεωρίας και εφαρμοστικών πλαισίων υποστηρίζουν τη συνολική μελέτη του πεδίου του ΠΜΣ.
Ποιο είναι το ποσοστό των υποχρεωτικών μαθημάτων, υποχρεωτικής επιλογής και  ελεύθερης επιλογής στο σύνολο των μαθημάτων;100%Επειδή το μεταπτυχιακό λειτουργεί μόνο ένα εξάμηνο έχει δοθεί έμφαση σε τέσσερα υποχρεωτικά μαθήματα, όπου το θέμα της επιλογής σε αυτή τη φάση εντοπίζεται εσωτερικά στο θέμα της επιλογής ως προς την εργασία ανά μάθημα.
Πώς γνωστοποιείται στους/στις φοιτητές/τριες η ύλη των μαθημάτων στην αρχή του εξαμήνου;ΝαιΔιάχυση στην ιστοσελίδα του ΠΜΣ  και στο e-class. Επίσης, όλοι οι διδάσκοντες και οι διδάσκουσες  από την πρώτη διάλεξη δίνουν γενικά θεματικά πεδία και αντίστοιχες αναφορές σε βιβλιογραφία, εργασίες κλπ.
Υπάρχουν μαθήματα στα οποία δε χρησιμοποιείται το e-class;ΌχιΑντίθετα, το e-classείναι βασικό μέσο και διαρκώς εμπλουτίζεται με νέο υλικό.
Υπάρχουν ευκαιρίες κινητικότητας;ΝαιΣτη συγκεκριμένη ερώτηση προσδιορίζουμε τις προθέσεις, διότι το μεταπτυχιακό έχε ολοκληρώσει ένα εξάμηνο και συνεχίζεται με έμφαση και στην κινητικότητα.

3.3   Φοιτητοκεντρική μάθηση, διδασκαλία και αξιολόγηση κατά το έτος αναφοράς

ΕρώτησηΝαι/ΌχιΑιτιολόγηση (αν απαιτείται)
Εφαρμόζονται φοιτητοκεντρικές μέθοδοι διδασκαλίας;ΝαιΗ μαθησιακή διαδικασία είναι μια φοιτητοκεντρική μάθηση με συνεχή αλληλεπίδραση, διαλέξεις, ατομικές και ομαδικές  συμμετοχικές διαδικασίες. Λειτουργεί ενεργά το «Στρογγυλό Τραπέζι» φοιτητών-φοιτητριών, όπου φοιτητές-φοιτήτριες προτείνουν εισηγητές θεμάτων από το εκπαιδευτικό περιβάλλον ή από το ευρύτερο επαγγελματικό περιβάλλον.  Επίσης, ενεργή είναι και η συμμετοχή τους στο «Ανοιχτά Σεμιναριακά Μαθήματα Κουλτούρας» (πρόκειται για προσδιορισμένα μαθήματα, όπου έχουν επιλεγεί επιστήμονες από διαφορετικά πεδία σκέψης). Επίσης, το εκπαιδευτικό δυναμικό και το αντίστοιχο διοικητικό εφαρμόζει φοιτητοκεντρικές επικοινωνιακές πρακτικές σε όλα τα επίπεδα.
Υπάρχουν συγκεκριμένα εφαρμοζόμενα μέσα στις πρακτικές μάθησης και  διδασκαλίας (αναφορικά με τη φοιτητοκεντρική μάθηση); Αν ναι, ποια είναι αυτά;ΝαιΕπιδιώκεται η διαρκή επικέντρωση στις ανάγκες φοιτητών-φοιτητριών, αξιοποιούνται ειδικά θέματα κουλτούρας και μεθοδολογίας. Ενδεικτικά,  η συμμετοχή τους σε όλο το φάσμα των διαλέξεων, όπως και η συμμετοχή τους στο επιστημονικό πεδίο προβληματισμού  «Ανοιχτά Σεμιναριακά Μαθήματα Κουλτούρας» ενισχύει τη φοιτητοκεντρική μάθηση. Συμπληρωματικά και το δικό τους «Στρογγυλό Τραπέζι» ενισχύει τη σύνδεση εκπαίδευσης, γνώσης , επίλυσης ζητημάτων, προβληματισμών.
Παρέχονται στους/στις φοιτητές/τριες πληροφορίες οι οποίες συνοδεύονται από συμβουλές σχετικά με τη μαθησιακή διαδικασία;ΝαιΗ οργάνωση της ιστοσελίδας, η ανοιχτή επικοινωνία με διδάσκοντες-διδάσκουσες ενισχύει το περιβάλλον ασφάλειας, εμπιστοσύνης και συντελεί στην ενίσχυση του δημιουργικού έργου φοιτητών-φοιτητριών.  Επιπλέον το ΠΜΣ διαθέτει ένα email στο οποίο απευθύνονται φοιτητές-φοιτήτριες και παίρνουν άμεση απάντηση ή παραπέμπονται σε αντίστοιχο όργανο ή φορέα.
Εφαρμόζονται πολλαπλοί τρόποι αξιολόγησης;ΝαιΈχει δοθεί έμφαση στην Αξιολόγηση ανά διάλεξη, δηλαδή σε όλα τα μαθήματα προβλέπεται πολλαπλή αξιολόγηση, που αντιστοιχεί στο 60% του τελικού βαθμού. Το υπόλοιπο 40% καλύπτεται από εργασία ανά μάθημα με διαθεματικό- διεπιστημονικό περιεχόμενο. Στη σύνταξη της εργασίας φοιτητές-φοιτήτριες επωφελούνται από τη συνεργασία με διδάσκοντες-διδάσκουσες και μέντορες ( πρόκειται για υποψήφιους διδάκτορες- διδακτόρισσες, ή μετα-διδακτορικούς, που συμπληρωματικά κατευθύνουν φοιτητές- φοιτήτριες).
Γνωστοποιούνται οι τρόποι αξιολόγησης από τους/τις διδάσκοντες/ουσες από την αρχή του εξαμήνου;ΝαιΣτην αρχή εκάστου εξαμήνου υπάρχει αναλυτική ενημέρωση και ανάρτηση ανά μάθημα στο e-class. Επίσης, προβλέπεται και στον κανονισμό λειτουργίας.
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών διεξάγεται από εξεταστές/στριες περισσότερους του ενός;ΝαιΣε όλα τα μαθήματα υπάρχει συνδιδασκαλία και περισσότεροι του ενός αξιολογητές.
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών αποτυπώνει το βαθμό επίτευξης των αναμενόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων;ΝαιΌπως φάνηκε από την Αξιολόγηση φοιτητές-φοιτήτριες αξιολόγησαν τόσο τη δομή των προγραμμάτων, όσο και τη γνώση που αποκτήθηκε.  Φαίνεται ότι τα γενικά μαθησιακά αποτελέσματα ταυτίζονται με τα προσδιοριζόμενα από φοιτητές-φοιτήτριες.
Ποια είναι τα ποσοστά επιτυχίας των φοιτητών/τριών στις εξετάσεις;95%3 δεν κατέθεσαν εργασίες για σοβαρούς λόγους υγείας.
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών διεξάγεται τακτικά και αποτελεσματικά; Συζητούνται στη Συνέλευση τα ευρήματα και οι διορθωτικές ενέργειες ;ΝαιΗ διαδικασία διεξάγεται  στο τέλος κάθε εξαμήνου και ανακοινώνονται τα ευρήματα στα αντίστοιχα συλλογικά όργανα. Απασχολούν την εκπαιδευτική κοινότητα μέσα από ένα δημιουργικό διάλογο για προτάσεις, αναθεωρήσεις και μετασχηματισμούς.
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών διεξάγεται σύμφωνα με τις διαδικασίες που προβλέπονται από τον Κανονισμό Σπουδών;ΝαιΓια την ενίσχυση του αριθμού συμμετεχόντων φοιτητών-φοιτητριών προηγείται ενημέρωση, ώστε σταδιακά να δημιουργηθεί κουλτούρα Αξιολόγησης με συγκεκριμένα επιστημονικά κριτήρια.
Υπάρχει σε ισχύ σχετική επίσημη διαδικασία για φοιτητικές ενστάσεις;ΝαιΓια οποιαδήποτε θέματα φοιτητές-φοιτήτριες απευθύνονται σε αντίστοιχες επιτροπές στο emailτου ΠΜΣ,  σε καθηγητές- καθηγήτριες, στο διοικητικό προσωπικό και στη Διεύθυνση. Δίνεται μεγάλη έμφαση στην αιτιολόγηση αποφάσεων και στο διεξοδικό διάλογο.
Υπάρχει ο θεσμός του Ακαδημαϊκού συμβούλου;ΝαιΈχει ενισχυθεί αυτός ο τομέας και με τη συμβουλευτική επιτροπή  Ακαδημαϊκών Θεμάτων (οι επιτροπές γνωστοποιούνται στους φοιτητές στην ιστοσελίδα), όπου έχουν επιλεγεί  καθηγητές-καθηγήτριες από διαφορετικά επιστημονικά πεδία.

3.4   Επιλογή φοιτητών/τριών, στάδια φοίτησης, αναγνώριση σπουδών και απονομή διπλώματος κατά το έτος αναφοράς

ΕρώτησηΝαι/ΌχιΑιτιολόγηση (αν απαιτείται)
Αποτυπώνονται με σαφήνεια τα κριτήρια επιλογής των μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών; Ποια είναι αυτά;ΝαιΑκριβής προσδιορισμός στην εκάστοτε προκήρυξη, υποβολή ατομικού φακέλους υποψηφιότητας, τίτλοι σπουδών, σχετικά επιμόρφωση, δημοσιεύσεις, σχετική επαγγελματική εμπειρία.
Ποιο είναι το ποσοστό αποδοχής μεταξύ των υποψηφίων μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών;97%Το ποσοστό αποδοχής είναι υψηλό . Όσοι και όσες τελικά απορρίπτονται είναι κυρίως λόγω ασυμβατότητας εγγράφων , άρνησης καταβολής διδάκτρων κλπ. (πάντοτε ελέγχονται αυτά τα στοιχεία πριν την έναρξη του εξαμήνου).
Αποτυπώνονται με σαφήνεια τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των φοιτητών/τριών;ΝαιΣτον Κανονισμό Μεταπτυχιακών Σπουδών και στις ενημερωτικές συναντήσεις.  
Παρακολουθείται η πρόοδος των φοιτητών/τριών; Αν ναι, με ποιο τρόπο;ΝαιΣε κάθε διάλεξη προβλέπεται αξιολόγηση τους με ποικίλα εργαλεία αξιολόγησης ανάλογα με τον καθηγητή ή την καθηγήτρια. Επιπρόσθετα, σε  κάθε μάθημα προβλέπεται μια εργασία ανά εξάμηνο. Συνδυαστικά, στα ποιοτικά κριτήρια αξιολόγησης συμπεριλαμβάνονται και στοιχεία από τη συμμετοχή τους στον επιμορφωτικό κύκλο σεμιναρίων, στο «στρογγυλό τραπέζι» φοιτητή-φοιτήτριας, σε έκτακτες συμμετοχές τους σε εκδηλώσεις  κλπ.
Υπάρχουν θεσμοθετημένες υποτροφίες για τους/τις φοιτητές/τριες; Αν ναι, πόσοι/ες έχουν λάβει;ΝαιΑκολουθείται η νομοθεσία και παρέχονται υποτροφίες σε όσους και όσες πληρούν τις προϋποθέσεις. Ήδη έχει δοθεί μια υποτροφία. Επίσης, φοιτητές-φοιτήτριες ενημερώνονται για υποτροφίες οργανισμών, ιδρυμάτων, ενώσεων κλπ. (υπάρχει ειδικός συνεργάτης που ασχολείται με θέματα αγοράς εργασίας).
Ενημερώνεται τακτικά η ακαδημαϊκή κοινότητα σχετικά με τα προγράμματα κινητικότητας;ΝαιΕίναι  τομέας που θα απασχολήσει το ΠΜΣ. Αξιοποιείται η εμπειρία άλλων ΠΜΣ του Πανεπιστημίου μας και εκτιμάται ότι σύντομα θα προχωρήσουμε σε προτάσεις.  Το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό έχει λειτουργήσει μόνο ένα εξάμηνο.
Ενισχύθηκαν οικονομικά οι φοιτητές/τριες που συμμετείχαν σε προγράμματα κινητικότητας;ΌχιΔεν έχει προχωρήσει η κινητικότητα σε πρακτικό επίπεδο.  Έχουν γίνει προκαταρκτικές διαδικασίες. Το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό έχει λειτουργήσει μόνο ένα εξάμηνο.
Πόσοι/ες φοιτητές/τριες του ΠΜΣ μετακινήθηκαν προς άλλα Ιδρύματα στο πλαίσιο ακαδημαϊκών/ ερευνητικών δραστηριοτήτων κατά το έτος αναφοράς; Δεν έχει προχωρήσει η κινητικότητα σε πρακτικό επίπεδο.  Έχουν γίνει προκαταρκτικές διαδικασίες. Το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό έχει λειτουργήσει μόνο ένα εξάμηνο.
Πόσοι/ες φοιτητές/τριες άλλων Ιδρυμάτων μετακινήθηκαν προς το ΠΜΣ στο πλαίσιο ακαδημαϊκών/ερευνητικών δραστηριοτήτων κατά το έτος αναφοράς; Δεν έχει προχωρήσει η κινητικότητα σε πρακτικό επίπεδο.  Έχουν γίνει προκαταρκτικές διαδικασίες. Το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό έχει λειτουργήσει μόνο ένα εξάμηνο.
Εκδίδεται Παράρτημα Διπλώματος (DiplomaSupplement) στην ελληνική και αγγλική γλώσσα για όλους/ες τους/τις αποφοίτους του ΠΜΣ;ΝαιΑυτό το ζήτημα είναι προς διεύρυνση. Ειδικά, αναφορικά με το θέμα για την παρουσίαση του διπλώματος και στην αγγλική γλώσσα.
Υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές ποιότητας για την διπλωματική εργασία (π.χ Κανονισμός εκπόνησης εργασιών);ΝαιΣτο Αποθετήριο, όπου μπαίνουν φοιτητές-φοιτήτριες υπάρχει πλήρης κανονισμός όλων των στοιχείων που σχετίζονται με την εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας.
Διασφαλίζεται η διαφάνεια στη διαδικασία ανάθεσης και εξέτασης της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας;ΝαιΦοιτητές-φοιτήτριες ανάλογα με το θέμα τους επιλέγουν επιβλέποντα ή επιβλέπουσα, πάντα μέλος ΔΕΠ (ως πρώτο μέλος). Οι επιβλέποντες- επιβλέπουσες αναλαμβάνουν μόνο οκτώ (8) διπλωματικές. Υπάρχει δυνατότητα ανάληψης διπλωματικών από μέλη ΔΕΠ και άλλων Πανεπιστημίων εσωτερικού και εξωτερικού, ανάλογα με το θέμα.
Ενθαρρύνεται η συμμετοχή των φοιτητών/τριών σε ερευνητικά έργα; Αν ναι, με ποιο τρόπο;ΝαιΦοιτητές- φοιτήτριες παρακολουθούν την εξέλιξη ερευνών στον επιμορφωτικό σεμιναριακό κύκλο και συνεργάζονται στενά με το Εργαστήριο « Κοινωνικής Πολιτικής και Δια Βίου Εκπαίδευσης». Ενθαρρύνονται στην εκπόνηση ερευνών και κάποιοι- κάποιες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για εκπόνηση αντίστοιχης διπλωματικής. Ήδη προετοιμάζονται μικρο-ερευνητικές διαδικασίες σε έρευνες πεδίου με το Εργαστήριο «Κοινωνικής Πολιτικής και Δια Βίου Εκπαίδευσης».
Ενημερώνονται οι φοιτητές/τριες για τα αποτελέσματα της έρευνας που διεξάγεται στο ΠΜΣ;ΝαιΜε την ολοκλήρωση μικρο ερευνών που είναι σε εξέλιξη από συνεργαζόμενους καθηγητές υπάρχει πρόθεση δημοσιοποίησης αποτελεσμάτων.  Επίσης, στα περισσότερα μαθήματα παρουσιάζονται έρευνες, όπως και στον παράλληλο επιμορφωτικό κύκλο.
Υπάρχει κανονισμός πρακτικής άσκησης;ΌχιΔεν υπάρχει πρακτική άσκηση
Έχει αναπτυχθεί δίκτυο διασύνδεσης του ΠΜΣ με κοινωνικούς, πολιτιστικούς ή παραγωγικούς φορείς, με σκοπό την πρακτική άσκηση των φοιτητών/τριων;ΌχιΔεν υπάρχει πρακτική άσκηση
Δημιουργούνται ευκαιρίες μέσω της πρακτικής άσκησης για μελλοντική απασχόληση των αποφοίτων;ΌχιΔεν υπάρχει πρακτική άσκηση
Υπάρχει διαδικασία παρακολούθησης της επαγγελματικής πορείας των αποφοίτων του ΠΜΣ;ΝαιΕκτός από το Γραφείο Διασύνδεσης του Ιδρύματος εκτιμάται ότι το μικρο επίπεδο του ΠΜΣ θα λειτουργήσει ένα μητρώο, ώστε να υπάρχει μια βάση.

3.5   Διδακτικό Προσωπικό του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών

ΕρώτησηΝαι/ΌχιΑιτιολόγηση (αν απαιτείται)
Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες και κριτήρια επιλογής διδακτικού προσωπικού για το ΠΜΣ; Γίνεται αναθεώρηση αυτών;ΝαιΣτο ΠΜΣ ανά μάθημα έχουν επιλεγεί άτομα, κυρίως με πρόσκληση ως επιφανείς προσωπικότητες αδιαμφισβήτητου κύρους. Επίσης, έχει δοθεί η δυνατότητα, με λίγες ώρες, με βάση επιλογή, να συμμετέχουν νέοι  επιστήμονες και νέες επιστημόνισσες.
Ποια είναι η αναλογία διδασκόντων/φοιτητών; Για το ένα τμήμα είναι 1 / 27. Για το άλλο τμήμα είναι 1/28.
Ποιος είναι ο μέσος εβδομαδιαίος φόρτος διδακτικού έργου των μελών του διδακτικού προσωπικού του ΠΜΣ; Με γνώμονα ότι κάθε εκπαιδευτικός έχει κατά μέσο όρο 20 ώρες ανά εξάμηνο με συνδυασμό θεωρίας, e-class, έρευνας και αξιολόγησης φοιτητών-φοιτητριών, ο φόρτος διδακτικού έργου εκτιμάται στις 20 ώρες εβδομαδιαίως.
Υπάρχουν θεσμοθετημένες ώρες συνεργασίας με τους/τις φοιτητές/τριες;  ΝαιΠροσδιορίζονται ώρες από τους καθηγητές τουλάχιστον 5 ώρες εβδομαδιαίως . Φοιτητές-φοιτήτριες μπορούν να χρησιμοποιούν το emailκαι τα κινητά τηλέφωνα καθηγητών-καθηγητριών, προκειμένου να τους οριστεί επιπλέον συνάντηση.
Πόσα μέλη του διδακτικού προσωπικού μετακινήθηκαν προς άλλα Ιδρύματα στο πλαίσιο ακαδημαϊκών/ερευνητικών δραστηριοτήτων κατά το έτος αναφοράς;   Αυτό το ζήτημα της κινητικότητας, όπως έχει προαναφερθεί, είναι στο σχεδιασμό του ΠΜΣ για το επόμενο εξάμηνο.
Υπάρχουν πρακτικές προσέλκυσης μελών διδακτικού προσωπικού υψηλού επιπέδου στο ΠΜΣ; Αν ναι, ποιες είναι αυτές;  Ναι  Όπως ήδη αναφέρθηκε περίπου τα ¾ του διδακτικού προσωπικού είναι διακεκριμένοι καθηγητές και καθηγήτριες. Επίσης, εκτός από τον επιμορφωτικό σεμιναριακό κύκλο πραγματοποιούνται έκτακτες προσκλήσεις παρουσίασης κυρίως ερευνών.
Υπάρχουν θεσμοθετημένα βραβεία διδασκαλίας; Αν ναι, ποια είναι αυτά;ΌχιΤο ΠΜΣ είναι σε φάση διερεύνησης, διότι εξετάζει και τη διεθνή πρακτική, αναφορικά με το ζήτημα, ώστε να είναι μια ουσιαστική διαδικασία επιστημονικά τεκμηριωμένη.
Εφαρμόζεται συγκεκριμένη στρατηγική για ερευνητικές δραστηριότητες σε συγκεκριμένα πεδία ενδιαφέροντος; Αν ναι, ποια είναι αυτή;  Ναι  Με βάση τη θεματική του ΠΜΣ επιλέγονται  και συναφή πεδία που έχουν σχέση με την εκπαίδευση, όπως: μετανάστευση, κοινωνικό φύλο, κλιματική οικολογική κρίση, αγορά εργασίας κλπ.
Πόσα ερευνητικά προγράμματα και δραστηριότητες υλοποιήθηκαν ή βρίσκονται σε εξέλιξη κατά το έτος αναφοράς;3Όπως ήδη έχει αναφερθεί το ΠΜΣ έχει λειτουργήσει μόνο ένα εξάμηνο, Παρ’ όλα αυτά βρισκόμαστε στη φάση σχεδιασμού τριών προγραμμάτων υλοποίησης με τις εξής θεματικές: 1) απόψεις εκπαιδευτικών για την Αξιολόγηση, 2) βιογραφική ανάλυση μετανάστριας φοιτήτριας , 3) έρευνα πεδίου ΛΑΡΚΟ ( αυτό το πρόγραμμα έχει ξεκινήσει από το Εργαστήριο «Κοινωνικής Πολιτικής και Δια Βίου Εκπαίδευσης» . Μέρος του έχει παρουσιαστεί σε συνέδριο και είναι σε δεύτερη φάση επανασχεδιασμού).

3.6   Μαθησιακοί πόροι και φοιτητική στήριξη κατά το έτος αναφοράς

ΕρώτησηΝαι/ ΌχιΑιτιολόγηση (αν απαιτείται)
Υποστηρίζεται επαρκώς η μάθηση και η ακαδημαϊκή δραστηριότητα (με ανθρώπινο δυναμικό, υποδομές, υπηρεσίες κλπ);  ΝαιΥπάρχουν σαφή θετικά σχόλια για το παραγόμενο έργο από όλους τους συντελεστές. Φυσικά, πρόθεση μας είναι να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο η απόδοση- ποιότητα.
Με πόσα άτομα είναι στελεχωμένη η Γραμματεία του ΠΜΣ;5Θεωρείται επαρκής ο αριθμός, διότι είναι πολυσχιδές το έργο του ΠΜΣ, τόσο από άποψη επιστημονική, τεχνική, όσο και επικοινωνιακή.
Υπάρχει οικονομική κάλυψη των υποδομών-υπηρεσιών από κρατικούς ή άλλους πόρους;ΌχιΤο θέμα έχει απασχολήσει το ΠΜΣ και αναζητεί συνέργειες με Ινστιτούτα, φορείς και ιδιώτες. Αυτές οι διαδικασίες γίνονται με προσοχή, ώστε να μην παρεμποδίζεται το επιστημονικό έργο του ΠΜΣ.
Προβλέπεται διαδικασία σύνταξης σχεδίου αξιοποίησης διδάκτρων;ΝαιΣε πρώτη φάση εκτός από την κάλυψη των βασικών εξόδων του ΠΜΣ εφαρμόζεται πολιτική ανταπόδοση με επιμορφωτικά σεμινάρια, βιβλία κλπ.
Προβλέπεται διαδικασία απολογισμού;  ΝαιΕίναι ενισχυμένες όλες οι διαδικασίες διαβούλευσης, ανατροφοδότησης με βάση δημοκρατικές και επιστημονικές αρχές.
Παρέχονται υποτροφίες στους/στις άριστους/ες φοιτητές/τριες ή σε ειδικές κατηγορίες φοιτητών/τριών (πέραν των υποτροφιών του ΙΚΥ);  ΌχιΕξετάζονται θέματα αναζήτησης υποτροφιών. Ήδη φοιτητές-φοιτήτριες έχουν ενημερωθεί για υποτροφίες παρεχόμενες από άλλους φορείς.
Υπάρχουν υποστηρικτικές δομές και υπηρεσίες για τους/τις φοιτητές/τριες; Αν ναι, είναι στελεχωμένες με εξειδικευμένο υποστηρικτικό και διοικητικό προσωπικό;  ΝαιΛειτουργούν επιτροπές στήριξης σε διαφορετικά πεδία, πχ.  Συμβουλευτική Επιτροπή Ακαδημαϊκών Θεμάτων, Επιτροπή Διπλωματικών και Διερευνητική Επιτροπή Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Επίσης, ενεργοποιήθηκε και η συνεργασία με άτομο που εξειδικεύεται σε ζητήματα άτυπης εκπαίδευσης.
Υποστηρίζονται ειδικά οι αλλοδαποί/ες φοιτητές/τριες που μετακινούνται στο ΠΜΣ;ΌχιΔεν υπάρχουν αλλοδαποί φοιτητές. Οπωσδήποτε είναι ένα θέμα που μας απασχολεί και θα το εξετάσουμε απευθυνόμενοι σε ειδικούς.
Υπάρχει η δυνατότητα συνεχούς ανάπτυξης των ικανοτήτων του προσωπικού (επιμόρφωση κλπ.);ΝαιΌλο το προσωπικό ενημερώνεται για το σεμιναριακό επιμορφωτικό κύκλο, που δεν απευθύνεται μόνο σε φοιτητές-φοιτήτριες, διότι περιλαμβάνει ζητήματα σύγχρονου προβληματισμού. Επίσης, αντίστοιχη ενημέρωση υπάρχει και για το «στρογγυλό τραπέζι» φοιτητών-φοιτητριών, ώστε και το προσωπικό να ενημερώνεται για τα ενδιαφέροντα, ανάγκες φοιτητών-φοιτητριών. Στις προθέσεις μας είναι η καταγραφή των προτάσεων του προσωπικού
Υπάρχει υπηρεσία υποστήριξης των περισσότερο αδύναμων φοιτητών/τριών και εκείνων που δεν ολοκληρώνουν εμπρόθεσμα τις σπουδές τους;ΝαιΣυνδυαστικά λειτουργούν και αξιοποιούνται ανάλογα με την περίπτωση: Συμβουλευτική Επιτροπή Ακαδημαϊκών Θεμάτων, Επιτροπή Διπλωματικών και Διερευνητική Επιτροπή Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Επίσης, καθηγητές-καθηγήτριες ανά περίπτωση και μέντορες.
Διατίθεται ενημερωτικό υλικό προς τους/τις φοιτητές/τριες για τις παρεχόμενες υπηρεσίες;  Ναι  Αποστολή συνδέσμων και παραπομπή στις σχετικές ιστοσελίδες και υπηρεσίες του ΠΔΜ και επιπρόσθετη πληροφόρηση από την ειδική ομάδα συνεργατών που διαχειρίζεται το emailτου ΠΜΣ. Επίσης, Αποθετήριο υλικού με ειδικό κωδικό πρόσβασης για κάθε φοιτητή-φοιτήτρια.
Πόσες αίθουσες διδασκαλίας υπάρχουν; Ποια η χωρητικότητά τους ;2Οι προβλεπόμενες αίθουσες ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές.
Υπάρχει επαρκής διαθέσιμος υποστηρικτικός εξοπλισμός στις αίθουσες διδασκαλίας;ΝαιΓενικά η τεχνική υποστήριξη είναι άψογη. Φοιτητές- φοιτήτριες, όπως και καθηγητές-καθηγήτριες  έχουν άμεση τεχνική βοήθεια ( Γ. Σεμερτζίδης για οποιοδήποτε ζήτημα).
Πόσα εκπαιδευτικά εργαστήρια υπάρχουν; Ποια η χωρητικότητά τους ; Δεν προβλέπονται Εργαστήρια, διότι τα μαθήματα καλύπτουν θεωρητικά πεδία  και επιλέγεται αντίστοιχη τεχνολογία παρουσίασης ανάδειξης θεματικών. Ωστόσο, υπάρχει άμεση διασύνδεση με το Εργαστήριο «Κοινωνικής Πολιτικής και Δια Βίου Εκπαίδευσης» στην παρακολούθηση ερευνών και στο σχεδιασμό μικρο-ερευνών που είναι σε εξέλιξη.

 

3.7   Διαχείριση πληροφοριών κατά το έτος αναφοράς πληροφοριών κατά το έτος αναφοράς

ΕρώτησηΝαι/ΌχιΑιτιολόγηση (αν απαιτείται)
Είναι ικανοποιητικός ο τρόπος συλλογής δεδομένων για τους/τις φοιτητές/τριες, το προσωπικό, τις υποδομές, τη δομή του ΠΜΣ, την οργάνωση και ποιότητα της διδασκαλίας, την παροχή υπηρεσιών κλπ.;ΝαιΕπισημαίνουμε τη συνεργασία όλων των συντελεστών και του Γραφείου Ακαδημαϊκών Θεμάτων.
Αξιοποιούνται ικανοποιητικά τα δεδομένα που συλλέγονται; Αν ναι, με ποιο τρόπο;ΝαιΜελετώνται αναλυτικά, ερμηνεύονται και επαναπροσδιορίζουν στόχους και στρατηγικές του ΠΜΣ.
Αναφέρατε σύντομα τον τρόπο επεξεργασίας και ανάλυσης των πληροφοριών.ΝαιΣυγκεντρώνονται τα στοιχεία, κατηγοριοποιούνται  με βάση την κύρια θεματική, κατανέμονται σε υπο-ενότητες και συσχετίζονται ανάλογα με το ανθρώπινο δυναμικό, το περιεχόμενο των μαθημάτων, τους στόχους του ΠΜΣ κλπ.
Αξιοποιούνται σε ικανοποιητικό βαθμό τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την ανάλυση των πληροφοριών;ΝαιΌλα τα στοιχεία αναλύονται με επιστημονικό τρόπο ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους, δηλαδή αν είναι ποιοτικά ή ποσοτικά δεδομένα και κατηγοριοποιούνται σε πεδία έργου.

3.8   Δημόσια πληροφόρηση κατά το έτος αναφοράς

ΕρώτησηΝαι/ΌχιΑιτιολόγηση (αν απαιτείται)
Αναφέρατε σύντομα το είδος των πληροφοριών που δημοσιοποιούνται και ποια είναι τα ενδιαφερόμενα μέρη.ΝαιΣτοιχεία αναφορικά με το επιστημονικό έργο των συνεργαζόμενων καθηγητών-καθηγητριών, περιεχόμενο μαθημάτων με αναλυτική τεκμηρίωση, περιεχόμενο σεμιναριακών κύκλων, λειτουργούσες επιτροπές, διοικητικά έγγραφα, περιοδικό του ΠΜΣ, «στρογγυλό τραπέζι» φοιτητών-φοιτητριών κλπ.
Αναφέρατε σύντομα τα μέσα/διαύλους επικοινωνίας που χρησιμοποιούνται ευρέως για τη δημοσιοποίηση των πληροφοριών.ΝαιΔιάχυση ηλεκτρονικούυλικού, ανακοινώσεις στην ιστοσελίδα του Τμήματος και του ΠΜΣ, κατά περίπτωση ειδικές ανακοινώσεις από το emailτου ΠΜΣ προς φοιτητές-φοιτήτριες και εκπαιδευτικό δυναμικό.
Υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος καθορισμού και ελέγχου του περιεχομένου της ιστοσελίδας που αφορά το ΠΜΣ; Αν ναι, ποιος είναι αυτός; Συνεργασία Διευθύντριας, εκπαιδευτικού δυναμικού και τεχνικών.Σε κάθε περίπτωση λαμβάνονται υπόψη ιδιαίτερα στοιχεία για την προστασία προσωπικών δεδομένων, διαφάνεια, επιστημονική και ηθική δεοντολογία.
Υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία συντήρησης και ανανέωσης/ενημέρωσης της ιστοσελίδας του ΠΜΣ;ΝαιΗ ιστοσελίδα είναι ανοιχτή προς διερεύνηση,  ανανεώνεται διαρκώς το υλικό και υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα για το Αποθετήριο, που απευθύνεται κυρίως σε φοιτητές-φοιτήτριες και περιέχει πλούσιο υλικό προς ενημέρωση και αξιοποίηση για την ενίσχυση των γνώσεων και τη διεύρυνση των επιστημονικών ενδιαφερόντων.
Παρέχεται δίγλωσση έκδοση του ιστοχώρου του ΠΜΣ με πληρότητα, σαφήνεια και αντικειμενικότητα των πληροφοριών; Επειδή το ΠΜΣ έχει  μόνο ένα εξάμηνο λειτουργίας η αγγλική έκδοση του ιστοχώρου είναι σε εξέλιξη, διότι επιδιώκεται να μην είναι μια απλή μετάφραση, αλλά να ακολουθεί τις προδιαγραφές, κυρίως αγγλικών πανεπιστημίων.

4.    Ερευνητικό έργο

4.1   Επιστημονικές δημοσιεύσεις των μελών του διδακτικού προσωπικού του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών κατά το έτος αναφοράς

ΕρώτησηΑπάντηση
Πόσα βιβλία/μονογραφίες δημοσίευσαν τα μέλη του διδακτικού προσωπικού του ΠΜΣ;37
Πόσες εργασίες δημοσίευσαν τα μέλη του διδακτικού προσωπικού του ΠΜΣ:90
(α) στο scopus20
(β) στο google scholar259
(γ) σε Πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων με κριτές;60
(δ) σε Πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων χωρίς κριτές;12
Πόσες άλλες εργασίες (π.χ. βιβλιοκρισίες) δημοσίευσαν τα μέλη του διδακτικού προσωπικού του ΠΜΣ;25

4.2   Βαθμός αναγνώρισης της έρευνας από τρίτους

ΕρώτησηΑπάντηση
Πόσες ετεροαναφορές (citations) υπάρχουν σε δημοσιεύσεις μελών διδακτικού προσωπικού του ΠΜΣ; α. Στοscopus β. Στο google scholarΑ. 550 Β. 2.529
Πόσες συμμετοχές μελών διδακτικού προσωπικού του ΠΜΣ σε επιτροπές επιστημονικών συνεδρίων υπάρχουν κατά το έτος αναφοράς;32
Πόσες συμμετοχές μελών διδακτικού προσωπικού του ΠΜΣ σε συντακτικές επιτροπές  επιστημονικών περιοδικών υπάρχουν κατά το έτος αναφοράς;35
Πόσες προσκλήσεις μελών διδακτικού προσωπικού του ΠΜΣ από άλλους ακαδημαϊκούς / ερευνητικούς φορείς για διαλέξεις/παρουσιάσεις κλπ. έγιναν κατά το έτος αναφοράς;57
Πόσα μέλη διδακτικού προσωπικού του ΠΜΣ είναι κριτές σε επιστημονικά περιοδικά;58

5   Σχέσεις με κοινωνικούς/ πολιτιστικούς/ παραγωγικούς (ΚΠΠ) φορείς

5.1 Συνεργασίες του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών με ΚΠΠ φορείς

ΕρώτησηΝαι/ΌχιΑπάντηση (αν απαιτείται)
Ποια έργα συνεργασίας με ΚΠΠ φορείς εκτελούνται ή εκτελέσθηκαν στα πλαίσια του ΠΜΣ κατά το έτος αναφοράς;  ΝαιΤο ΠΜΣ συνεργάζεται με άλλα ΚΠΠ, τόσο σε επίπεδο βιβλιοθηκών, όσο και σε παρακολούθηση έργου.  Πολλές συνεργασίες έχουν ήδη επιτευχθεί στους σεμιναριακούς κύκλους.
Πόσα μέλη διδακτικού προσωπικού του ΠΜΣ συμμετείχαν σ’ αυτά;ΝαιΠερίπου το 70% των διδασκόντων στο ΠΜΣ και επαυξημένος αριθμός άλλων καθηγητών.
Πόσοι φοιτητές του ΠΜΣ συμμετείχαν σε αυτά; 50 με 60 άτομα στους σεμιναριακούς κύκλους και στο «στρογγυλό τραπέζι» φοιτητών-φοιτητριών.

5.2   Δυναμική του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών για ανάπτυξη συνεργασιών με ΚΠΠ φορείς

ΕρώτησηΝαι/ΌχιΑπάντηση (αν απαιτείται)
Διαθέτει το ΠΜΣ πιστοποιημένα εργαστήρια για παροχή υπηρεσιών;ΝαιΘεσμοθετημένο εργαστήριο με τίτλο: «Εργαστήριο Κοινωνικής Πολιτικής και Δια Βίου Εκπαίδευσης» στηΣχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Π.Δ.Μ. (ΦΕΚ 5040/Β΄/01-11-2021)
Αξιοποιούνται οι υποδομές του ΠΜΣ στις συνεργασίες με ΚΠΠ φορείς;ΝαιΚυρίως οι συνεργασίες με συνεργαζόμενους ομιλητές γίνεται εξ αποστάσεως μέσω zoom.
Οργανώνει ή συμμετέχει το ΠΜΣ σε εκδηλώσεις με σκοπό την ενημέρωση ΚΠΠ φορέων σχετικά με τους σκοπούς, το αντικείμενο και το παραγόμενο έργο του ΠΜΣ;ΝαιΉδη η Διευθύντρια του Μεταπτυχιακού έχει προσκαλεστεί από ραδιοφωνικούς σταθμούς , όπως ΕΡΤ , στο Κόκκινο κλπ. για να μιλήσει για τους σκοπούς του ΠΜΣ.  Επίσης, σχετικές αναρτήσεις για το ΠΜΣ υπάρχουν σε αρκετές ιστοσελίδες.
Εντάσσονται οι εκπαιδευτικές επισκέψεις των φοιτητών/τριών σε ΚΠΠ χώρους στην εκπαιδευτική διαδικασία;ΝαιΕίναι στις προθέσεις του ΠΜΣ και εκτιμάται από την επόμενη χρονιά ότι θα διευρυνθούν συνεργασίες, τόσο σε τοπικό επίπεδο, όσο και σε άλλα επίπεδα.
Υπάρχει επαφή και συνεργασία με αποφοίτους του ΠΜΣ που είναι στελέχη ΚΠΠ φορέων; Δεν υπάρχουν απόφοιτοι. Οπωσδήποτε θα εξεταστεί.
Οργανώνονται ομιλίες / διαλέξεις στελεχών ΚΠΠ φορέων;ΝαιΚυρίως στον επιμορφωτικό σεμιναριακό κύκλο και στο «στρογγυλό τραπέζι» φοιτητών-φοιτητριών.

5.3   Συμβολή του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στην τοπική, περιφερειακή και εθνική ανάπτυξη

ΕρώτησηΝαι/ΌχιΑπάντηση (αν απαιτείται)
Συνάπτονται προγραμματικές συμφωνίες συνεργασίας μεταξύ ΠΜΣ και ΚΠΠ φορέων;Όχι ακόμηΤο ΠΜΣ έχει την πρόθεση, αλλά ήδη λειτουργεί μόνο ένα εξάμηνο.
Εκπροσωπείται το ΠΜΣ σε τοπικούς και περιφερειακούς οργανισμούς και αναπτυξιακά όργανα;Όχι ακόμηΤο ΠΜΣ έχει την πρόθεση, αλλά ήδη λειτουργεί μόνο ένα εξάμηνο.
Συμμετέχει ενεργά το ΠΜΣ στην εκπόνηση τοπικών /περιφερειακών σχεδίων ανάπτυξης;Όχι ακόμηΤο ΠΜΣ έχει την πρόθεση, αλλά ήδη λειτουργεί μόνο ένα εξάμηνο.
Το ΠΜΣ διοργανώνει ή/και συμμετέχει στη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων που απευθύνονται στο άμεσο κοινωνικό περιβάλλον;Όχι ακόμηΤο ΠΜΣ έχει την πρόθεση, αλλά ήδη λειτουργεί μόνο ένα εξάμηνο.

6   Στρατηγική ακαδημαϊκής ανάπτυξης του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών

ΕρώτησηΝαι/’ΟχιΑπάντηση (αν απαιτείται)
Υπάρχει Στρατηγική του ΠΜΣ με Swotanalysis;ΝαιΗ Διευθύντρια ασχολήθηκε ιδιαίτερα με το ζήτημα με σχετική βιβλιογραφία (οικονομίας) και εφαρμοζόμενες εκπαιδευτικές πρακτικές, ώστε να προσδιοριστούν ειδικότερα θέματα οικονομίας, πολιτικής, κοινωνίας, νομοθεσίας και περιβάλλοντος. Σε πρώτη φάση το προσδιορισμένο εξάμηνο λειτουργίας του μεταπτυχιακού μελετήθηκαν τα δυνατά σημεία του μεταπτυχιακού, όπως και τα αδύνατα σημεία, με τα σχετικά ανοίγματα σε ευκαιρίες και την αντίστοιχη μελέτη δυσλειτουργιών- απειλών. Εκτιμάται ότι η περαιτέρω μελέτη θα συμβάλλει στη βελτίωση των στρατηγικών στόχων του προγράμματος.
Υπάρχει διαδικασία διαμόρφωσης συγκεκριμένου στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης;ΝαιΉδη αυτό το μοντέλο μελετάται και σε αρχικό στάδιο βασικοί παράμετροι του μεταπτυχιακού ακολουθούν το συγκεκριμένο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης. Αναμένεται ότι στο επόμενο εξάμηνο θα εξειδικευτούν ζητήματα με την επιμόρφωση και όλου του δυναμικού στο σχετικό μοντέλο.
Υπάρχει διαδικασία παρακολούθησης αυτού του σχεδίου ανάπτυξης;ΝαιΕίναι σε πιλοτική φάση, συνδυαστικά με πιο παραδοσιακά μοντέλα. Αναμένεται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω το επόμενο διάστημα και συνδυαστικά θα δώσει αποτελέσματα που θα μπορούν να εκτιμηθούν, ώστε να τεκμηριωθούν επιλογές, θέσεις και προοπτική του ΠΜΣ.
Υπάρχει διαδικασία δημοσιοποίησης αυτού του σχεδίου ανάπτυξης και των αποτελεσμάτων του;ΝαιΕφόσον ολοκληρωθεί, αναζητείται ο προσφορότερος τρόπος προβολής και επικοινωνιακής διαδικασίας. Έχει ήδη συγκεντρωθεί ένας μεγάλος όγκος στοιχείων και στις προθέσεις μας είναι η δημοσιοποίηση αυτών των στοιχείων στην ιστοσελίδα και η εσωτερική- εξωτερική διαβούλευση για τις σχετικές επισημάνσεις.

7.   ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

7.1 Ποια, κατά την γνώμη σας, είναι τα κυριότερα θετικά και αρνητικά σημεία του ΠΜΣ, όπως αυτά προκύπτουν μέσα από την Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης;

Ο χρόνος λειτουργίας του ΠΜΣ είναι μόλις ένα εξάμηνο με ταχύτατους ρυθμούς οργανώθηκε μια ιστοσελίδα στην ελληνική γλώσσα με συνοπτικά στοιχεία παρουσίασης βασικών αρχών και λειτουργιών του προγράμματος, με έμφαση στα μαθήματα και στο εκπαιδευτικό δυναμικό (βιογραφικά, έργο). Ειδικά, για τους φοιτητές-φοιτήτριες έχει σχεδιαστεί το Αποθετήριο που περιλαμβάνει: α) έγγραφα νομοθεσίας, β) δωρεάν πρόσβαση σε βασικά-κλασσικά βιβλία, γ) ενημέρωση για νέες εκδόσεις και δ) ειδικότερα φοιτητικά ζητήματα (εκπόνηση εργασιών, διπλωματικών κλπ).

Οπωσδήποτε η ιστοσελίδα θα εμπλουτιστεί περαιτέρω και θα διαμορφωθεί και μια συμπληρωματική ιστοσελίδα στην αγγλική γλώσσα, που να ανταποκρίνεται στις αντίστοιχες προδιαγραφές των αγγλικών και αμερικανικών Πανεπιστημίων.

Φοιτητές-φοιτήτριες απρόσκοπταπαρακολουθούν τις σπουδές τους, διότι υπάρχει ένα πρόγραμμα, το οποίο τηρείται και γνωρίζουν από την αρχή του εξαμήνου τις προδιαγραφές ως προς την αξιολόγηση τους εντός των διαλέξεων κατά 60% και με εργασίες κατά 40%. Υπάρχουν στη διάθεσή τους βιβλιοθήκες στην περιοχή κατοικία τους, όπου με ειδικό έγγραφο του ΠΜΣ γίνονται δεκτοί και δεκτές. Επίσης, αξιοποιείται ηλεκτρονική βιβλιογραφία, όπου ένα μεγάλο μέρος της είναι διαθέσιμη και στο Αποθετήριο, συνδυαστικά με υλικό στο e-class.

Φοιτητές- φοιτήτριες συνεργάζονται αρμονικά με το εκπαιδευτικό δυναμικό, τη γραμματεία και την τεχνική υποστήριξη τις ώρες συνεργασίες, αλλά και σε οποιεσδήποτε άλλες ώρες με αίτημα. Είναι αξιοσημείωτο ότι το emailτου ΠΜΣ απαντά σε οποιοδήποτε ζήτημα φοιτητή ή φοιτήτριας εντός της ημέρας και συνήθως, κατά 80%, σε μια με δυο ώρες. Εκτός από τον κύκλο μαθημάτων φοιτητές-φοιτήτριες έχουν στη διάθεσή τους τον επιμορφωτικό σεμιναριακό κύκλο, συνήθως κάθε Τετάρτη, όπου παρουσιάζονται διαλέξεις από διαφορετικές επιστημονικές κοινότητες, φορείς, ινστιτούτα κλπ. Επιπλέον, οι ίδιοι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες οργανώνουν συναντήσεις με φορείς,με δική τους πρωτοβουλία και δικά τους κριτήρια, στο «στρογγυλό τραπέζι» φοιτητών-φοιτητριών. Για την εισαγωγική εξοικείωση τους με το αντικείμενο της Αξιολόγησης τους δόθηκε δωρεάν εισαγωγικό βιβλίο με αρθρογραφία διακεκριμένων επιστημόνων. Επίσης, έχουν στη διάθεσή τους μέντορες, οι οποίοι είναι υποψήφιοι διδάκτορες και υποψήφιες διδακτόρισσες, που παρεμβαίνουν επικουρικά, όταν τους ζητηθεί η γνώμη από φοιτητές-φοιτήτριες.

Οι υποχρεώσεις τους είναι κοινοποιημένες και κατά περίπτωση εξειδικεύονται από καθηγητές-καθηγήτριες. Σε αρκετά μαθήματα, όπου κρίθηκε απαραίτητο συνεργάζονται διαφορετικές ειδικότητες καθηγητών με διαφορετικά επιμέρους επιστημονικά πεδία, ώστε να ενισχύεται η αρτιότερη θεωρητική και πρακτική προσέγγιση. Επίσης, έχουν πρόσβαση και στο προπτυχιακό πρόγραμμα, όσοι και όσες το επιθυμούν, προκειμένου να παρακολουθήσουν διαλέξεις, που ενδεχόμενα τους βοηθήσουν να βελτιώσουν τις γνώσεις τους και να προετοιμαστούν μεθοδικότερα για εργασίες και για τη διπλωματική.

Στο θέμα των εργασιών και των διπλωματικών προτείνονται σύγχρονα θέματα και αξιοποιούνται πολυθεματικά πεδία, όπως κινηματογράφος, μουσική, λογοτεχνία κλπ. Καθηγητές-καθηγήτριες βρίσκονται σε άμεση επικοινωνία με το ΠΜΣ και διατυπώνουν προτάσεις, ώστε να διευρύνονται τα επικοινωνιακά δίκτυα και να αποφεύγεται η «διαχείριση». Στοιχείο της ενεργητικής συμμετοχής είναι και οι διαφορετικές επιτροπές:Συμβουλευτική Επιτροπή Ακαδημαϊκών Θεμάτων, Επιτροπή Διπλωματικών και Διερευνητική Επιτροπή Επαγγελματικού Προσανατολισμού, στις οποίες συμμετέχουν ενεργά.

Το ΠΜΣ λειτουργεί ήδη ένα εξάμηνο και διανύει το δεύτερο εξάμηνο. Σχεδιάζονται πολλά ειδικά ζητήματα, τα οποία επισημαίνονται και στην Έκθεση. Θεωρείται θετικό ότι και στη δεύτερη προκήρυξη ο αριθμός υποψηφίων ήταν μεγάλος αναλογικά με τις διαθέσιμες θέσεις. Επισημαίνεταιότι το ΠΜΣ σχολιάζεται θετικά από κάποια ΜΜΕκαι εκπαιδευτικές ιστοσελίδες, που παρακολουθούν τα ζητήματα εκπαίδευσης. Το πρώτο εξάμηνο διεξήχθη σε μια αρνητικά επιφορτισμένη κατάσταση, λόγω κορονοιού, αλλά και οικοδομικών έργων στη Σχολή, που έδωσαν προτεραιότητα στην ενίσχυση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ώστε φοιτητές-φοιτήτριες να παρακολουθούν μεθοδικά τα μαθήματα τους μέσα σε ένα γόνιμο περιβάλλον, που δημιουργήθηκε με την επιλογή πολλαπλών διαφορετικών μεθοδολογικών εργαλείων.

Στους διευρυνόμενους στόχους του μεταπτυχιακού περιλαμβάνεται και η ενίσχυση του εγχειρήματος του περιοδικού του ΠΜΣ, στο οποίο εκτός από άρθρα διακεκριμένων επιστημόνων θα περιλαμβάνει άρθρα φοιτητών-φοιτητριών και βιβλιοκριτικές. Ήδη, είναι σε εξέλιξη το πρώτο τεύχος με τη θεματική ενότητα «νεανική κουλτούρα».

7.2 Υπάρχει διαδικασία για την άρση των αρνητικών σημείων και τη βελτίωση του γνωστικού αντικειμένου και της μαθησιακής διαδικασίας στο ΠΜΣ;

Επειδή το μεταπτυχιακό έχει μόνο ένα εξάμηνο λειτουργίας καταγράφονται καθημερινά και βελτιώνονται ζητήματα επικοινωνίας με φοιτητές-φοιτήτριες, ώστε το διοικητικό προσωπικό και η τεχνική υποστήριξη να μεγιστοποιήσει το παρεχόμενο έργο. Ταυτόχρονα, βελτιώνεται και η επικοινωνία με το εκπαιδευτικό δυναμικό σε ζητήματα διεπιστημονικότητας και διαθεματικότητας, ώστε πολλά ζητήματα που επισημαίνονται σε ένα μάθημα να τεκμηριώνονται και σε θεματικές άλλων μαθημάτων. Αυτό το θέμα θα ενισχυθεί περισσότερο με τακτικές συναντήσεις καθηγητών-καθηγητριών, προκειμένου να διατυπώνουν απόψεις για ευρύτερα ζητήματα επιστημονικά και διαδικαστικά. Στην εξέλιξη του προγράμματος μας θα ενισχυθεί περαιτέρω η Αξιολόγηση των φοιτητών-φοιτητριών και θα επιδιωχθεί η υπέρβαση των τυπικών σχημάτων με επιλογή και πολλαπλών ποιοτικών κριτηρίων. Αυτή η επιλογή ποιοτικών κριτηρίων Αξιολόγησης θα ερμηνεύσει και ειδικότερα ζητήματα αναγκών φοιτητών-φοιτητριών, προσωπικής συγκρότησης, επαγγελματικών προοπτικών, ενδιαφερόντων κλπ.

Στα ζητήματα προβληματισμού είναι και η ενίσχυση των σχέσεων με άλλα ΠΜΣ, είτε του Πανεπιστημίου μας, είτε άλλων Πανεπιστημίων, σε επιλογές κοινών δράσεων, κινητικότητας, συν-διοργάνωσης σεμιναριακών κύκλων, συν-λειτουργίας βιβλιοθηκών, επιμορφωτικών κέντρων κλπ.

Σε αυτή τη φάση λειτουργίας του προγράμματος σχεδιάζεται το «στρογγυλό τραπέζι» φοιτητών-φοιτητριών να επεκταθεί πέρα από τις επιστημονικές συναντήσεις σε διάλογο- διαβούλευση με στόχο εκπαιδευτικά συνεργατικά πρότυπα. Με βάση το πρόγραμμα, τον παράλληλο σεμιναριακό κύκλο, το περιοδικό και τις έκτακτες προσκλήσεις επιστημόνων θα ενισχυθούν έρευνες σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Σε δεύτερη φάση θεωρείται ότι πρέπει να ενισχυθούν έρευνες πεδίου, υποδειγματικοί σχεδιασμοί ερευνών σε διαφορετικά περιβάλλοντα με συνδυαστικά εργαλεία μεθοδολογίας.

Ενώ είναι θετικό ότι στο ΠΜΣ υπάρχουν φοιτητές-φοιτήτριες από διαφορετικούς επαγγελματικούς χώρους και κοινωνικά πεδία, μέχρι τώρα, δεν έχουν αξιοποιηθεί αυτά τα πεδία για διεξαγωγή ερευνών. Όπως αναφέρουμε και στην εσωτερική Αξιολόγηση το ΠΜΣ είναι στη διαδικασία σταδιακής επικοινωνίας και με την τοπική κοινωνία και με διαφορετικούς τομείς, προκειμένου συνδυαστικά να διευρυνθεί το πεδίο ερευνών και συνεργασιών με τους ΚΠΠ.

7.3 Ευρήματα και προτάσεις βελτίωσης.

Με βάση ότι στο πρώτο εξάμηνο επιλύθηκαν καίρια ζητήματα οργάνωσης, λειτουργίας και συντονισμού του ΠΜΣ, μεθοδικά καταγράφονται επικοινωνιακά και επιστημονικά θέματα, ώστε το ΠΜΣ να διευρύνει τους υψηλούς διακριτούς επιστημονικούς του στόχους. Έχει διευκρινιστεί ότι η παροχή θεωρητικών γνώσεων θα ενισχυθεί στη σύνδεσή της με την έρευνα και την πρακτική εφαρμογή. Σύνολο διαφορετικών επιλογών σε όλα τα επίπεδα λαμβάνει υπόψη τη βελτίωση της κοινωνικής προσωπικότητας φοιτητών-φοιτητριών με τη μεγιστοποίηση δομών ευκαιρίας για την αγορά εργασίας με ταυτόχρονη ενίσχυση των προσωπικών ενδιαφερόντων. Οι προσεχείς διαδικασίες συνοπτικά κατηγοριοποιούνται σε: α) τυπικές, β) επιστημονικές και γ) εξωστρέφειας.

Οι τυπικές διαδικασίες αφορούν σε πληρέστερη οργάνωση ιστοσελίδας, διαθέσιμου υλικού και επικοινωνίας μεταξύ των διαφορετικών ομάδων διοικητικού, εκπαιδευτικού και τεχνικού προσωπικού, ώστε να ενισχυθεί η κουλτούρα του ομαδικού έργου, της συλλογικής συνύπαρξης. Οπωσδήποτε σε αυτό το επίπεδο θα ενισχυθεί η ενδο-λειτουργία με τη συνεργασία φοιτητών-φοιτητριών και με τις άλλες ομάδες που τους παρέχουν το συγκεκριμένο έργο. Αν και υπάρχουν οι διαφορετικές επιτροπές: Συμβουλευτική Επιτροπή Ακαδημαϊκών Θεμάτων, Επιτροπή Διπλωματικών και Διερευνητική Επιτροπή Επαγγελματικού Προσανατολισμούεκτιμάται ότι θα πρέπει να συνεδριάζουν σε τακτικότερα χρονικά διαστήματα, ώστε να διευρυνθεί η επικοινωνία και η επίλυση ζητημάτων. Στις προθέσεις βελτίωσης περιλαμβάνεται και η ενίσχυση των υποτροφιών σε συνεργασία με ιδιωτικούς φορείς, με ανάπτυξη δικτύων με πιθανό ανταποδοτικό έργο.

Οι επιστημονικές διαδικασίες αναφέρονται σε ανοίγματα σε έρευνες με συμμετοχή διαφορετικών επιστημονικών ομάδων για περαιτέρω εξοικείωση φοιτητών-φοιτητριών με την έρευνα, ώστε να κατανοηθεί ότι και η εξέλιξη των θεωρητικών πεδίων είναι αλληλένδετη με την επιστημονική ερευνητική διαδικασία. Αν και ειδική ομάδα έχει ασχοληθεί με τη διασύνδεση με το πραγματικό και εικονικό περιβάλλον των βιβλιοθηκών, εκτιμάται ότι πρέπει να γίνει μεθοδικότερη προσπάθεια επικοινωνίας με βιβλιοθήκες του εξωτερικού, πανεπιστημίων, φορέων κλπ. ώστε να εμπλουτιστεί το διαθέσιμο υλικό προς φοιτητές-φοιτήτριες. Εκτός από την έρευνα το ήδη υπάρχον περιοδικό μπορεί με πολλαπλά τεύχη να δίνει τη δυνατότητα συγγραφής κειμένων με τη βοήθεια και των μεντόρων, που ήδη δραστηριοποιούνται στο ΠΜΣ. Παράλληλα, φοιτητές-φοιτήτριες θα πρέπει να ενημερώνονται μεθοδικότερα για αρθρογραφία, τόσο για τη μελέτη τους, όσο και για τη συμμετοχή τους σε συγγραφικό έργο. Όπως διαπιστώθηκε από την επιστημονική κοινότητα, ο γραπτός λόγος φοιτητών-φοιτητριών πρέπει να βελτιωθεί και για αυτό άμεσα ενσωματώθηκε σε σεμιναριακό κύκλο η ενότητα «Οργάνωση ακαδημαϊκού λόγου- έρευνα». Ως επόμενο στάδιο εκτιμάται ότι το εκπαιδευτικό δυναμικό θα πρέπει να επικοινωνεί άμεσα με τους εισηγητές αυτής της ενότητας για να επισημαίνονται ζητήματα, που θα εμπλουτίζουν το συγκεκριμένο σεμιναριακό μάθημα.

Η διαδικασία εξωστρέφειας εμπεριέχει την προβολή και την επικοινωνία του ΠΜΣ με την κοινωνία. Πράγματι, δεν δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση, διότι σε σύντομο χρονικό διάστημα έπρεπε να επιλυθούν πολλά θέματα. Υπάρχει προγραμματισμός για αυτή τη διαδικασία, που συνδυαστικά θα εξυπηρετήσει και ευρύτερους στόχους ερευνών, υποτροφιών, συν-διοργανώσεων, εκδηλώσεων, επικοινωνία με επαγγελματικούς, πολιτιστικούς χώρους και ανάπτυξης διευρυνόμενων σχέσεων, ακόμη και πέρα το στενό τοπικό περιβάλλον. Τόσο η τεχνολογία, όσο και τα νέα μεθοδολογικά επικοινωνιακά εργαλεία, προκρίνουν πολλαπλές επιλογές και με πολιτικούς-δημοκρατικούς όρους συζεύξεις πανεπιστημίων με κοινωνικά πεδία.