Ειδικές μορφές Αξιολόγησης στις Πολιτικές: Κοινωνικής Ισότητας, Ζητημάτων Κοινωνικού Φύλου, Μετανάστευσης
Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Κατάρτιση-Επιμόρφωση
(Evaluation in Education and Evaluation in Lifelong Learning)
Στο συγκεκριμένο μάθημα αναλύονται βασικές θεωρίες για την κοινωνική ισότητα, το κοινωνικό φύλο και τις καταστάσεις κινητικότητας πληθυσμού. Το θέμα της Αξιολόγησης προσεγγίζεται με βάση τους στόχους που έχουν οριστεί από τους Οργανισμούς, τα Κράτη και τους επιστημονικούς φορείς. Σε πρακτικό επίπεδο, μελετώνται συστήματα Αξιολόγησης αυτών των Πολιτικών ώστε να οριστούν οι Πολιτικές των Κρατών, οι δημοκρατικές επιλογές ή οι αποκλίσεις. Αυτό το πρακτικό επίπεδο συνδυάζεται με το θεωρητικό, διότι ορίζονται ευρύτερα θέματα για την όξυνση ή άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, τον κοινωνικό αποκλεισμό, κακοποίηση γυναικών/παιδιών, την αναίρεση Πολιτικών για τα δικαιώματα κοινωνικού φύλου κλπ. Ευρύτεροι συσχετισμοί θα δημιουργηθούν για το ρόλο των Θεσμών, των Προνοιακών Πολιτικών, και ιδιαίτερα για Δομές/Θεσμούς, όπως η εκπαίδευση, επιμόρφωση και κατάρτιση σε φορείς που σχετίζονται με τη διαμόρφωση και την εφαρμογή πολιτικών αρχών.
Ενότητα 1η Η Αξιολόγηση ως διαδικασία στον κοινωνικό χώρο
Ενότητα 2η Ζητήματα κοινωνικού φύλου – διαδικασίες κοινωνικοποίησης
Ενότητα 3η Διαστάσεις- ερμηνεία του μεταναστευτικού φαινομένου
Ενότητα 4η Προσεγγίσεις θεμάτων διαφορετικής κουλτούρας σε σχέση με την Αξιολόγηση κοινωνικών ζητημάτων
Ενότητα 5η Ο ρόλος των Διεθνών Οργανισμών
Ενότητα 6η Πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Ενότητα 7η Επιστήμες της Αγωγής και διαμόρφωση γνώσης για ζητήματα κοινωνικού φύλου και μετανάστευσης (Α΄μέρος)
Ενότητα 8η Επιστήμες της Αγωγής και διαμόρφωση γνώσης για ζητήματα κοινωνικού φύλου και μετανάστευσης (Β΄μέρος)
Ενότητα 9η Αξιολόγηση εκπαιδευτικών πρακτικών σε ζητήματα κοινωνικού φύλου
Ενότητα 10η Αξιολόγηση εκπαιδευτικών πρακτικών σε ζητήματα μετανάστευσης
Ενότητα 11η Ερευνητικά εφαρμοστικά πεδία (Α΄μέρος)
Ενότητα 12η Ερευνητικά εφαρμοστικά πεδία (Β΄μέρος)
Ενότητα 13η Ερευνητικά εφαρμοστικά πεδία (Γ΄μέρος)
Burch, P. & Heinrich, C. (2015). Mixed Methods for policy research and program evaluation. London: Sage.
Γκότση, Γ., Διαλετή, Α. & Φουρναράκη, Ε. (επιμ.) ( 2015). Το φύλο στην Ιστορία. Αθήνα: Ασίνη.
Δαμανάκης, Μ. (1993). Μετανάστευση και Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Douglass- Horsford, S., Scott, J. & Anderson, G. (2018). The Politics of Education Policy in an Era of Inequality: Possibilities for Democratic Schooling. London: Routledge.
Konnell, R. (2006). To κοινωνικό φύλο (Ε. Κοτσίφου, μτφ). Αθήνα: Επίκεντρο.
Νικολάου, Γ. (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα: Πεδίο.
Robinson- Wood, T. (2016). The Convergence of Race, Ethnicity, and Gender: Multiple Identities in Counseling. London: Sage.
Simpson, J. & Whiteside, A. (2015). Adult Language education and migration. London: Sage.
Στρατηγάκη, Μ. (2022). Πολιτικές ισότητας των φύλων. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Urban, W. (2020). Gender, Race and the National Education Association: Professionalism and its Limitations. London: Routledge.
Η Ευαγγελία Καλεράντε είναι Καθηγήτρια της Εκπαιδευτικής Πολιτικής- Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, στο Πανεπιστήμιο της Δ. Μακεδονίας. Έχει πραγματοποιήσει σπουδές Πολιτικών Επιστημών, Παιδαγωγικών και Κοινωνιολογίας. Ασχολείται με ζητήματα Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης και Πολιτικής Κοινωνιολογίας. Με βάση την ενασχόλησή της με την Κοινωνιολογία της Τέχνης και της Λογοτεχνίας έχει συνεργαστεί με τη Σχολή Καλών Τεχνών και το μεταπτυχιακό τμήμα Δημιουργικής Γραφής. Συνεργάζεται σε μεταπτυχιακά τμήματα διαφορετικών Πανεπιστημίων, όπως και σε σεμιναριακούς κύκλους. Στις ειδικές συνεργασίες της περιλαμβάνεται επιστημονικό έργο σε οργανισμούς, όπως: ΙΚΥ, ΕΚΔΔΑ, ΚΕΘΙ, ΙΠΕΜ-ΔΟΕ, ΕΛΙΔΕΚ κλπ. Επίσης συμμετέχει σε τυπικά και άτυπα πεδία σκέψης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε θέματα κοινωνικής οικονομίας, μετανάστευσης και κοινωνιολογικής μελέτης κοινωνικών ανισοτήτων. Έχει εργαστεί σε ερευνητικές ομάδες για τη διερεύνηση ζητημάτων αναφορικά με την Εκπαιδευτική Πολιτική για τη μετανάστευση και την ισότητα. Επίσης, την ενδιαφέρει η μελέτη της Ιστορίας της Εκπαιδευτικής Πολιτικής, με αξιοποίηση αρχειακού υλικού και βιογραφικής ανάλυσης. Επικεντρώνεται στη σύνδεση πολιτικής, εκπαίδευσης και δομημένης κοινωνικής πραγματικότητας. Είναι μέλος Ελληνικών Επιστημονικών Συλλόγων και αντίστοιχων Παγκοσμίων της ειδικότητάς της. Μελέτες και άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και επιστημονικούς τόμους. Τα προσωπικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται σε κινηματογράφο, λογοτεχνία και φωτογραφία.
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις
- Καλεράντε, Ε, Πλιόγκου, Β. Ελευθεράκης, Θ. & Τζάρτζας Γ. (2022). Θεωρητικός Λόγος και Πολιτικές Πρακτικές στις Διαδικασίες Αξιολόγησης. Αθήνα: Γρηγόρης
- Kalerante, E. (2022). Constructing the Humanistic Knowledge Amidst Crisis Periods: The Role of Leadership in Formulating Democratic Educational Culture. Open Journal For Sociological Studies (OJSS), 6 (1), 35-50.
- Καλεράντε, Ε. (2021).Εκπαιδευτική Κουλτούρα και Κοινωνικο-πολιτικός λόγος: «Η μικρή ιστορία της εκπαιδευτικής πολιτικής 1963-1965 στη μεγάλη ιστορία της δεκαετίας του ΄60». Αθήνα: 24 γράμματα.
- Kalerante, E., Giavrimis, P., Nikolaou, S-M., Eleftherakis, Th. & Gogou, L. (eds.) (2020). Applied Qualitative Studies in Education.Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
- Kalerante, E. (2020). “The Process of Education Policy for Refugees within a Schedule to Promote Democracy”. Journal of Education, Society and Behavioural Science33(1): 1-10.
- Kalerante, E. (2020). “Ideologies and Conceptualisations to organization and operation of experimental schools”. International Journal of Education Humanities and Social Science. 3 (01): 33-41.
- Καλεράντε, Ε. (2020). Πολιτική για την εκπαίδευση των προσφύγων: Κειμενικός λόγος και εκπαιδευτικές δομές, στον συλλογικό τόμο Ψημμένος, Ι. (επιμ.)Μετανάστευση και μεταναστευτική πολιτική. Αθήνα: Διόνικος, 297-325.
- Καλεράντε, Ε. (2020). Προσφυγικό ζήτημα και δημοκρατία: Η εκπαίδευση των προσφύγων στην προσαρμοστική αναβάθμιση εκπαιδευτικών πολιτικών, στο: Μιχαήλ, Δ. Σακελαρίου, Α & Γογονάς, Ν. (επιμ.). Πρόσφυγες και Εκπαίδευση. Αθήνα: Σταμούλης, 33-57.
Ο Γιώργος Παπαϊωάννου έχει σπουδάσει Ιστορία και Κοινωνιολογία στην Ελλάδα και στην Γαλλία. Από το 2017 είναι Διδάκτωρ του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και από το 2019 μέλος του Εργαστηρίου 2L2S, ως doctorant του Τμήματος Κοινωνιολογίας 0 Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου της Λωρραίνης. Τα τελευταία χρόνια είναι μέλος των τομέων RT10 της Γαλλικής Κοινωνιολογικής Εταιρίας (AFS) και του CR14 της Διεθνούς Εταιρείας Γαλλόφωνων Κοινωνιολόγων (AISLF) αντιστοίχως. Σe αυτό το πλαίσιο, έχουν γίνει αποδεκτές ανακοινώσεις του σε συνέδρια. Παράλληλα, συμμετέχει έως σήμερα ενεργά στα σεμινάρια που διοργανώνει το «Observatoire de la connaissance» (Παρατηρητήριο για τη Γνώση), παρακλάδι των τομέων RT10 και CR14. Συνεργάζεται σταθερά με την Καθ. Αντιγόνη Μουχτούρη, σε ερευνητικό και εκδοτικό επίπεδο, ενώ έχει (συν)επιμεληθεί τη μετάφραση των μονογραφιών της από τα γαλλικά στα ελληνικά. Έχουν δημοσιευτεί άρθρα του σε περιοδικά και κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους στην Ελλάδα και στην Γαλλία. Η πρώτη του μονογραφία, με τίτλο «Επαγγελματικές κοινότητες στην Ελλάδα: Οι μεταλλεργάτες της Λάρυμνας» κυκλοφόρησε το 2020 από τη σειρά Κοινωνιολογία και Εργασία των εκδόσεων Παπαζήση. Το 2021 ολοκλήρωσε μεταδιδακτορική μελέτη στο Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής του Παντείου Πανεπιστημίου με θέμα τα «Κοινωνικά Δίκτυα Μεταναστών και Προσφύγων στην Ελλάδα: Μια σχεσιακή ανάλυση στις δομές οργάνωσης, ένταξης και εγκατάστασής τους», υπό την επίβλεψη του Καθ. Ιορδάνη Ψημμένου. Πρόσφατα (2021-2022), δίδαξε Κοινωνιολογία στο Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, ως έκτακτο διδακτικό προσωπικό.
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις
- Πανταζόπουλος, Στ., Γ., Παπαϊωάννου (2022). «Η ΕΚΕ ως στοιχείο αξιολόγησης της ενσωμάτωσης των μεταλλευτικών επιχειρήσεων στις τοπικές κοινωνίες: Το ζήτημα της μεθόδου και η ανάγκη επιστροφής στο πεδίο», στο Ε., Καλεράντε, Β., Πλιόγκου, Θ., Ελευθεράκης, και Γ., Τζάρτζας. Θεωρητικός Λόγος και Πολιτικές Πρακτικές στις Διαδικασίες Αξιολόγησης. Αθήνα: Γρηγόρης (υπό έκδοση).
- Papaioannou, G. (2022). «Le temps de la Démocratie. Le temps de l’ iségorie dans les tribunaux de l’Athènes antique». In R. Magro, A. Mouchtouris (dir.). Le Temps et sa Mesure. Paris: Le Manuscript, pp. 50 – 60.
- Papaioannou, G. (2021). «La métamorphose d’ un espace de vie à Athènes. Le Centre culturel de la fondation Stávros Niárchos». In A. Mouchtouris (dir.). Le Temps et la Métamorphose. Paris, Le Manuscript, pp. 135 – 157.
- Παπαϊωάννου, Γ. (2020). Επαγγελματικές κοινότητες στην Ελλάδα. Οι μεταλλεργάτες της Λάρυμνας, Ευ. Πρόντζας (πρόλ.). Αθήνα: Παπαζήσης.
- Papaioannou, G. (2019). «Violence intra-communautaire: le cas des immigrés nigérians à Athènes». Pensée plurielle, 2 (50): 91-99.
- Papaioannou, G. (2019). «La dynamique des émotions collectives de la mobilisation d’une grève: “LARCO 1977″». In A. Mouchtouris (dir.). Émotions (en) vie sociale. Paris: Le Manuscript, pp. 115-128.