Η Αξιολόγηση στη Δια βίου Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Επιμόρφωση
Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Κατάρτιση-Επιμόρφωση
(Evaluation in Education and Evaluation in Lifelong Learning)
Στο συγκεκριμένο μάθημα αναλύεται η Αξιολόγηση ως διαδικασία στις Δομές Δια Βίου Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Επιμόρφωσης. Με δεδομένο ότι η Δια Βίου Εκπαίδευση είναι επέκταση της τυπικής εκπαίδευσης και σχετίζεται με την εξέλιξη Τομέων και Υπηρεσιών, κατανοείται ότι η Αξιολόγηση είναι απαραίτητη για την ποιοτική Δια Βίου Εκπαίδευση. Συνεπώς δίνεται έμφαση σε Αξιολογικά Μοντέλα Αναλυτικών Προγραμμάτων, Δομών, Υπηρεσιών και εκπαιδευτικών-επιμορφωτών/επιμορφωτριών. Στη Δια Βίου Εκπαίδευση επικεντρώνεται η ενότητα, και στα ταχύρρυθμα προγράμματα κατάρτισης, επιμόρφωσης, που πραγματοποιούνται από Ειδικές Δομές Εκπαίδευσης. Σε αυτά τα Δια Βίου Προγράμματα Κατάρτισης και Επιμόρφωσης εξετάζονται συγκεκριμένα Μοντέλα Αξιολόγησης και για τους/τις επιμορφούμενους/επιμορφούμενες.
Ενότητα 1η Εισαγωγή στη Δια Βίου Εκπαίδευση και Κατάρτιση
Ενότητα 2η Το πεδίο της Δια Βίου Εκπαίδευσης στην Ελλάδα – Πιστοποίηση προσόντων και Εκπαιδευτική Πολιτική
Ενότητα 3η Εκπαίδευση ενηλίκων – Θεωρίες και μοντέλα εκπαίδευσης ενηλίκων
Ενότητα 4η Η έννοια της ποιότητας στην εκπαίδευση/εθνικό πλαίσιο για τη διασφάλιση της ποιότητας στη Δια Βίου Μάθηση
Ενότητα 5η Το νομοθετικό πλαίσιο της αξιολόγησης στη χώρα μας
Ενότητα 6η Ευρωπαϊκές τάσεις και θέσεις για την ποιότητα στην εκπαίδευση
Ενότητα 7η Σχεδιασμός / οργάνωση/αξιολόγηση προγραμμάτων σπουδών
Ενότητα 8η Αξιολόγηση προγραμμάτων/υπηρεσιών και δομών Αξιολόγησης των δραστηριοτήτων εκπαίδευσης και κατάρτισης ενηλίκων
Ενότητα 9η Εκπαίδευση-κατάρτιση και απασχόληση: Διερεύνηση των εργαλείων της σύγχρονης Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Ενότητα 10η Χρήση Νέων Τεχνολογιών στη Δια Βίου Μάθηση / Εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Cambridge, D. (2010). Eportfolios for Lifelong Learning and Assessment. John Wiley and Sons Ltd
Γραμματικού, Α. (2015). Η Εκπαίδευση Ενηλίκων στο Πλαίσιο της Διά Βίου Μάθησης. Bookstars – Γιωγγαράς.
Δάρρα, Μ. (2019). Ποιότητα Εκπαίδευσης. Θεωρήσεις, σύγχρονες προσεγγίσεις και μεθοδολογίες αξιολόγησης και βελτίωσης. Αθήνα: Gutenberg.
Ecclestone, K. (2010). Transforming Formative Assessment in Lifelong Learning. Open University Press.
Jarvis, P. (2022). Εκπαίδευση Ενηλίκων και Δια Βίου Μάθηση: Θεωρία και Πράξη (μτφρ. Γ. Κουλαϊζίδης). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Gardner, J. (2012). Assessment and Learning. London: Sage Publications Ltd.
Gravells, A. (2014). The Award in Education and Training. Sage Publications Ltd.
Gravells, A. (2012). Preparing to Teach in the Lifelong Learning Sector. Sage Publications Ltd.
Greenstein, L.M. (2012). Assessing 21st Century Skills: A Guide to Evaluating Mastery and Authentic Learning. Sage Publications Ltd.
Kivunja, C. (2015). Teaching, Learning and Assessment: Steps towards Creative Practice. Oxford University Press Australia.
Κονιτοπούλου – Ρίζου, Β. (2012). Οι επιλογές των εκπαιδευομένων στα προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης υπό την οπτική του φύλου. Αθήνα: Bookstars – Γιωγγαράς.
Κουλαουζίδης, Γ. (2019). Ένας διάλογος για την εκπαίδευση ενηλίκων. Συμβουλές και κατευθύνσεις για νέους εκπαιδευτές. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Λιντζέρης, Π. (2013). Εκπαίδευση, δια βίου μάθηση, πιστοποίηση προσόντων. Αθήνα: Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.). Αθήνα: Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων (Ι.Μ.Ε.).
Μπουκουβάλα-Κλώντζα, Έ. (2021). Εκπαίδευση ενηλίκων. Θεωρητικό πλαίσιο. Διδακτικές εφαρμογές. Αθήνα: Οσελότος.
Μπουκουβάλα-Κλώντζα, Έ. (2021). Σχεδιασμός, Μεθοδολογία και Αξιολόγηση Προγραμμάτων στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Αθήνα: Οσελότος.
Πρόκου, Ε. (2020). Πολιτικές Εκπαίδευσης Ενηλίκων και Δια Βίου Μάθησης στην Ευρώπη. Αθήνα: Διόνικος.
Σαλβαράς, Κ.Γ. (2013). Αξιολόγηση Προγραμμάτων. Εκδόσεις Γρηγόρη.
Seif, E. (2021). Teaching for Lifelong Learning: How to Prepare Students for a Changing World. Solution Tree Press.
Η Βασιλική Πλιόγκου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και Εφαρμογές στην Εκπαίδευση». Έχει λάβει Πτυχίο Παιδαγωγικής από το Πανεπιστήμιο Πατρών, έχοντας ολοκληρώσει τις βασικές σπουδές της, με υποτροφία του ΙΚΥ, στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης στα «Δικαιώματα Παιδιών». Κατέχει δύο Μεταπτυχιακά Διπλώματα Ειδίκευσης στις Επιστήμες Εκπαίδευσης και Αγωγής από τα Πανεπιστήμια Λονδίνου-Αθηνών και Δ. Μακεδονίας και αντίστοιχο Διδακτορικό Δίπλωμα από την Παιδαγωγική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Επί σειρά ετών έχει συνεργαστεί ως διδάσκουσα και ερευνήτρια με το ΑΠΘ, ΔΠΘ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ενώ συνεχίζει να συνεργάζεται με το ΕΑΠ, την ΑΣΠΑΙΤΕ Θεσσαλονίκης και το Frederick University of Cyprus. Είναι μέλος του Μητρώου Κύριου Διδακτικού Προσωπικού και εμπειρογνώμονας του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ) σε θέματα φύλου και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Είναι κριτής σε δεκαπέντε και πλέον ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα επιστημονικά περιοδικά. Οι ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις της διαπνέονται από τις αρχές, τις επιστημολογικές και μεθοδολογικές θεωρήσεις της Παιδαγωγικής Επιστήμης και των Επιστημών Εκπαίδευσης, με έμφαση στα αντικείμενα διασύνδεσης εκπαίδευσης και οικογενειών, πολιτειότητας, φύλου, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και εκπαιδευτικών εφαρμογών σε διαφορετικούς πληθυσμούς/δέκτες, κυρίως στην προσχολική και σχολική ηλικία σε εκπαιδευτικά πλαίσια τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης. Είναι η Διευθύντρια του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Μελετών και Καινοτόμων Εκπαιδευτικών Πρακτικών της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του ΠΔΜ, η Τμηματικά Υπεύθυνη ERASMUS και Πρακτικής Άσκησης, καθώς και η Αν. Πρόεδρος της ΕΠΕΣ νομού Καστοριάς. Είναι η Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας της Παγκόσμιας Οργάνωσης Προσχολικής Εκπαίδευσης (ΟΜΕΡ) και μέλος του Δ.Σ. του Παιδικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. Έχει διακριθεί με το Βραβείο της Διεθνούς Επιτροπής της ΟΜΕΡ για το 2016 στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο πλαίσιο του Global Action Programme της UNESCO, στο Πανεπιστήμιο Ewha Womans της Σεούλ, στη Νότια Κορέα, τον Ιούλιο 2016.
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις
- Πλιόγκου, Β., Καρακατσάνη, Δ. (επιμ.) (2020). Σύγχρονες τάσεις στην Παιδαγωγική Θεωρία και Πρακτική. Δημοκρατία, Πολιτειότητα, Ετερογένεια. Αθήνα: Gutenberg (σσ. 391 σελ.).
- Καλεράντε, Ε., Πλιόγκου, Β., Τζάρτζας, Γ., Ελευθεράκης, Θ. (επιμ.). (2022). Θεωρητικός Λόγος και Πολιτικές στις Διαδικασίες Αξιολόγησης. Αθήνα: Γρηγόρη (υπό δημοσίευση).
- Pliogou, V., Grivopoulou, A., Karakatsani, D., Hatzis, Y. (2022). Teaching education process and citizenship in the contemporary digital environment: A literature review. International Journal of Educational Innovation, Vol 4, Issue 2, 68-78.
- Saramourtsi, E., Zafiri, M., Pliogou, V. (2020). Gender Stereotypes in Children’s Play, Pro-social and Aggressive Behavior in the Kindergarten Class: The Kindergarten Teachers’ Stance. Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3310 – 3322. DOI: 13189/ujer.2020.082587
Διαθέσιμο στο: http://www.hrpub.org/journals/article_info.php?aid=10329
- Moumoulidou, M., Karadimitriou, K., Pliogou, V. (2020). A Case Study of Peer Tutoring Implementation at University: Investigating the Students’ Difficulties that Were Faced with the Method and the Tutors’ Difficulties in Applying It. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7 (4) Special Issue, 1-13. DOI: https://doi.org/10.17220/ijpes.2020.04
Διαθέσιμο στο: https://dergipark.org.tr/en/pub/pes/issue/57050/803565
- Teliousi, V., Zafiri, M., Pliogou, V. (2020). Occupation and gender stereotypes in Primary School: The case of the English Language Coursebooks in Greek Primary Schools. Universal Journal of Educational Research, 8 (4), 1135-1148. DOI: 10.13189/ujer.2020.080403
Διαθέσιμο στο: http://www.hrpub.org/download/20200330/UJER3-19514629.pdf
- Zaragas, C. & Pliogou, V. (2020). Assessment and pedagogical implications of young children’s psychomotor development in Greek kindergarten schools. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 48, (2), 239-251. DOI: 10.1080/03004279.2019.1684540.
Διαθέσιμο στο: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004279.2019.1684540
- Πλιόγκου, Β., Καρακατσάνη, Δ. (2022). Η σεξουαλική αγωγή ως βασικό ανθρώπινο δικαίωμα, φύλο και πολιτειότητα. Μια νέα πρόκληση για το δημοκρατικό σχολείο; Στο Μ. Γ. Βαρβούνης, Γ. Κ. Κατσαδώρος, Α. Γ. Καπανιάρης (επιμ.), Τιμητικός τόμος για την Μαρία Γκασούκα «Άνθρωποι, φύλα, ταυτότητες, πολιτισμοί. Λαογραφικές και έμφυλες προσεγγίσεις» (σσ. 377-402). Αθήνα: Γκόνη.
- Pliogou, V. (2021). Design and development of educational interventions on gender perspective: Teachers’ raising awareness on issues of discrimination and gender equality. In A. B. Barragán Martín, Á. M. Martínez, M. M. Jurado, M. S. Márquez, M. C. Pérez-Fuentes (eds.), La Convivencia Escolar: Un acercamiento multidisciplinar para la intervención en contextos educativos (Capitulo 13, pp. 135-147). Madrid: Dykinson, S.L.
- Πλιόγκου, Β., Ζάραγκας, Χ. (2020). Όταν η Τέχνη ανταμώνει τον Αθλητισμό: εκπαιδευτικές προτάσεις για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Στο Χ. Ζάραγκας, Ι. Λίτος (επιμ.). Αθλητισμός. Καλλιτεχνικές, Παιδαγωγικές και Ψυχοκοινωνικές Διαστάσεις (σελ. 247-259). Αθήνα: Πεδίο.
Η Σοφία Τρομάρα είναι Διδάκτωρ των Επιστημών Αγωγής. Έλαβε το διδακτορικό της δίπλωμα από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ. Είναι κάτοχος MSc του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ στον τομέα της Κοινωνιολογίας. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ. Έχει εργαστεί ως διδακτικό προσωπικό στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών “Learning for Refugees and Migrants” στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, καθώς και στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγική του ΑΠΘ. Ακόμη, υπήρξε επιστημονική συνεργάτιδα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, του Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας-Θράκης και του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών ΑΠΘ. Έχει λάβει μέρος ως επιμορφώτρια στο Πρόγραμμα Κατάρτισης Στελεχών ΣΕΠ στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΠΕΑΕΚ «Δράσεις Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού με την Οπτική του Φύλου». Έχει συμμετάσχει ως ερευνήτρια στο Πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ του Τμήματος Ψυχολογίας του ΑΠΘ, με θέμα «Προωθώντας την ισότητα των φύλων κατά τη μετάβαση από την εκπαίδευση στην αγορά εργασίας: δράσεις συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού με την οπτική του φύλου. Υποέργο 2: έρευνα».
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις
- Karpontini, M., Tromara, S., Pliogou, V. (2022). Dimensions of parental involvement in refugee and migrant students’ education: Views of parents and teachers of ZEP classes at the Intercultural High School of Athens. Proceedings of International Conference ΙΑΕI “Intercultural Education on the Move: Facing Old and New Challenges”, Athens (forthcoming).
- Yuval-Davis, Ν. (1997) [2013]. Κοινωνικό Φύλο και Έθνος (μτφρ. Σ. Τρομάρα-Gender and Nation, Sage Publications), Θεσσαλονίκη: University Studio Press. ISBN-13: 978-960-12-2159-5.
- Τρομάρα, Σ. (2010). Τα όρια του μετασχηματισμού της εθνοτικής ταυτότητας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. ISBN-13: 978-960-12-1959-2.
- Tromara, S. (2009). Rethinking power of knowledge and social justice in global context. Proceedings of Conference ΙΑΕΙ & IMEPO “Intercultural Education: Paideia, Polity, Demoi”, Athens (διαθέσιμο σε cd).
- Τρομάρα, Σ. (2009). Διαφορετικότητα, εθνοτική ταυτότητα, ενσυναίσθηση και πολυπολιτισμική διαχείριση». Πρακτικά του 12ου Διεθνούς Συνεδρίου «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση Μετανάστευση-Διαχείριση Συγκρούσεων και Παιδαγωγική της Δημοκρατίας», Πανεπιστήμιο Πατρών: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (διαθέσιμο σε cd).
- Τρομάρα, Σ. (2007). Όψεις της Πολυπολιτισμικότητας: Ιδιότητα του Πολίτη, Διαφορετικότητα, Ρατσισμός. Πρακτικά του Η’ Πανελλήνιου Συμποσίου Λατινικών Σπουδών «Πολυπολιτισμικότητα στη Ρώμη, κοινωνική και πνευματική ζωή», Κομοτηνή 2-5 Μαΐου, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης: Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, ISBN: 978-960-99486-6-1.
Η Χριστίνα Σιδηροπούλου είναι απόφοιτος της Παιδαγωγικής Σχολής ΑΠΘ και Διδάκτορας του Παν/μίου Ανθρωπιστικών Επιστημών Στρασβούργου Marc Bloch-Strasbourg II. Από το 2017 είναι Ειδικό Διδακτικό Προσωπικό στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας με αντικείμενο τη διδακτική μεθοδολογία και Πρακτική Άσκηση. Ασχολείται με την αρχική εκπαίδευση μελλοντικών εκπαιδευτικών και με ζητήματα διδακτικής μεθοδολογίας στην προσχολική κυρίως εκπαίδευση με έμφαση στις συμμετοχικές διαδικασίες και στην αξιοποίηση πολυτροπικών και φιλμικών κειμένων. Συνεργάζεται σε μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών του ΠΔΜ, συμμετέχει σε ερευνητικό πρόγραμμα του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. κι έχει ενεργή δράση σε επιμορφώσεις εκπαιδευτικών. Έχει δημοσιεύσει σε συλλογικούς τόμους, σε πρακτικά συνεδρίων και περιοδικά. Eίναι μέλος της ΟΜΕΡ και του Δικτύου Πρακτικής Άσκησης.
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις
- Πλιόγκου, Β., Σιδηροπούλου, Χ. (2022). Εξ αποστάσεως πρακτική άσκηση μελλοντικών εκπαιδευτικών Προσχολικής Εκπαίδευσης εν μέσω υγειονομικής κρίσης COVID-19: οι φοιτήτριες/φοιτητές αξιολογούν την εμπειρία τους, στο Καλεράντε, Ε, Πλιόγκου, Β. Ελευθεράκης, Θ. & Τζάρτζας Γ. (επιμ.). Θεωρητικός Λόγος και Πολιτικές Πρακτικές στις Διαδικασίες Αξιολόγησης. Αθήνα: Γρηγόρης.
- Sidiropoulou, Ch., Avgitidou, S., Karadimitriou, K., Kampeza, M. & Ampartzaki, M. (2022). Supporting pre-service teachers’ awareness of children’s participation in decision making: an evaluation of the VOICE intervention in initial teacher education. 74th OMEP World Conference, Athens, 13-15 July.
- Σιδηροπούλου, Χ. & Ζουπίδης, Α. (2020) Του αέρα τα καμώματα: Μια δράση συμμετοχικού και συνεργατικού χαρακτήρα στην προσχολική εκπαίδευση μέσα από τις φυσικές επιστήμες, στο Πλακίτση, Κ., Σταμούλης, Ε., Κολοκούρη, Ε., Κορνελάκη, Α-Χ. (επιμ.) Οι φυσικές επιστήμες στην προσχολική εκπαίδευση: Χαρτογραφώντας τη νέα εικοσαετία έρευνας και διδακτικής πράξης-Πρακτικά (e-book), σελ.348-361. ISBN: 978-960-233-269-6.
- Sidiropoulou, Ch., Pagouni, I. & Dinas, K.D. (2020). Multimodal texts and linguistic development in preschool education: comics’ impact on oral language skills. In A. Dimitriadou, E. Griva, A. Lithoxoidou & A. Amprazis (Eds.), Electronic Proceedings of the Education Across Borders 2018 Conference. Education in the 21st Century: Challenges and Perspectives (pp. 645-654). University of Western Macedonia. Florina, Greece, 19-20 October 2018. ISSN: 2241-8881.
- Αυγητίδου, Σ., & Σιδηροπούλου, Χ. (2020). Αποδομώντας και αναδομώντας τις πεποιθήσεις των υποψηφίων εκπαιδευτικών: Ένα πρόγραμμα παρέμβασης στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 9(1), 77-91. doi:https://doi.org/10.12681/hjre.23311.
- Αυγητίδου, Σ. & Σιδηροπούλου, Χ. (2020) Μετασχηματίζοντας τις πεποιθήσεις των υποψηφίων εκπαιδευτικών στο πρόγραμμα της πρακτικής άσκησης: Διαδικασίες και αποτελέσματα Στο Γουργιώτου, Ε., Κακανά, Δ., Μπιρμπίλη, Μ., & Χατζοπούλου, Κ. (Επιμ) (2020). Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών και Παιδαγωγικά Τμήματα, 30 χρόνια μετά: Αντιμετωπίζοντας τις νέες προκλήσεις. Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου του Δικτύου Πρακτικών Ασκήσεων. Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας (σελ. 29-45).
- Σιδηροπούλου, Χ., και Ζουπίδης, Α. (2019). Ομαδική και αμοιβαία μάθηση: μαθητές Γυμνασίου και παιδιά Νηπιαγωγείου συνεργάζονται με κοινό τόπο τις Φυσικές Επιστήμες. Στο Π. Παντίδος (επιμ.), Ο ρόλος των Φυσικών Επιστημών στην Προσχολική Εκπαίδευση, σελ. 461-477, Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.