Ιστορική συγκριτική επισκόπηση εφαρμοσμένων μοντέλων Αξιολόγησης
Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Κατάρτιση-Επιμόρφωση
(Evaluation in Education and Evaluation in Lifelong Learning)
Στο συγκεκριμένο μάθημα αναλύονται μοντέλα Αξιολόγησης που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση και σε άλλους φορείς διαφορετικών χωρών. Επιδιώκεται να προσεγγιστούν ζητήματα που συσχετίζουν τα μοντέλα Αξιολόγησης με την κουλτούρα διαφορετικών κρατών. Αυτά τα μοντέλα Αξιολόγησης θεωρητικοποιούνται ώστε να εννοιολογηθούν με βάση και τους ευρύτερους στόχους των κρατών για την οικονομική ανάπτυξη, την κοινωνική πρόοδο, την υλοποίηση Πολιτικών, που ανταποκρίνονται είτε αποκλίνουν από προτάσεις-θέσεις Διεθνών Οργανισμών ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη συγκριτική προσέγγιση ενσωματώνεται και ο ιστορικός λόγος ώστε να προβληθούν διαφορές που προκύπτουν σε θέματα Αξιολόγησης μέσα στον ιστορικό χρόνο. Έτσι μέσω των μοντέλων Αξιολόγησης στην ιστορική εξελικτική πορεία αναδεικνύεται και ο σύνθετος διαφοροποιημένος θεσμικός Λόγος.
Ενότητα 1η Η αξιολόγηση ως μέσο διαμόρφωσης του ανθρώπου
Ενότητα 2η Η αξιολόγηση της Γνώσης: μία ιστορική προσέγγιση
Ενότητα 3η Η αξιολόγηση στο 19ο αι.
Ενότητα 4η Η αξιολόγηση στη Νεωτερικότητα
Ενότητα 5η Μοντέλα αξιολόγησης στις ΗΠΑ
Ενότητα 6η Ελλάδα: Η αξιολόγηση των μαθητών, η τράπεζα θεμάτων, ο ρόλος του ΚΕΕ.
Ενότητα 7η Η αξιολόγηση στο Δημόσιο και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Ενότητα 8η Αξιολόγηση και διοίκηση οργανισμών – Αξιολόγηση στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Ενότητα 9η Αξιολόγηση και Αποτελεσματικότητα – Ποιότητα της Εκπαίδευσης – Αξιολόγηση και Ολική Ποιότητα στην Εκπαίδευση.
Ενότητα 10η Αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου. Ο ρόλος της εκπαιδευτικής μονάδας και του διευθυντή
Bonniol, J.J. & Vial, M. (2007). Τα μοντέλα της αξιολόγησης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κασσωτάκης, Μ. (2003). “Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών”, Η λέσχη των εκπαιδευτικών, 30, 3-8.
Κουτούζης, Μ. (2008), «Η αξιολόγηση στην Εκπαιδευτική Μονάδα» στο Αθανασούλα – Ρέππα, Α., Κουτούζης, Μ., Χατζηευστρατίου Ι., Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων τ. Γ (αναθεωρημένος) Κοινωνική και Ευρωπαϊκή Διάσταση της Εκπαιδευτικής Διοίκησης, Πάτρα: ΕΑΠ.
Jan Amos Comenius (2000). Grosse Didaktik. (Hrsg. von A. Flitner). Stuttgart.
Jan Amos Comenius (1992). Orbis Sensualium Pictus. Zürich.
Janssens, F.J.G., & van Amelsvoort, G. (2008). ‘‘School self-evaluations and school inspections in Europe: An exploratory study”, Studies in Educational Evaluation, 34, 15–23.
Kuhn, T.S. (1970): The structure of Scientific Revolutions. Chicago.
McBeath J. (2002). Η αυτοαξιολόγηση στο σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
McBeath, J., Schratz, M., Meuret, D.& Jacobsen, L. (2004). Η αυτοαξιολόγηση στο ευρωπαϊκό σχολείο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Πασιαρδής, Π. (2008). Στρατηγικός σχεδιασμός, καινοτομίες και αξιολόγηση στην εκπαίδευση. Τόμος ΙΙΙ: Παρακολούθηση και αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών. Λευκωσία: Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Σβολόπουλος, Β. (Επιμελητής) (2008). Σύνδεση εκπαιδευτικής έρευνας και πράξης: Η ακαδημαϊκή πλευρά. Αθήνα: Ατραπός.
Σβολόπουλος, Β. (2005). Αξιολόγηση των επιπτώσεων της χρήσης των νέων τεχνολογιών στα σχολεία της Οδύσσειας. Αθήνα: Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας.
Σβολόπουλος, Β. (2005). Βιωσιμότητα προγραμμάτων εισαγωγής και αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση: Η περίπτωση της Οδύσσειας. Αθήνα: Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας.
Spencer, Η. (1861). What Knowledge Is of Most Worth, in: essays on education. London.
Τζάρτζας, Γ. (2018). Jan Amos Comenius: οι Απαρχές της Σύγχρονης Παιδαγωγικής. Ο άνθρωπος ως «animal educandum et educabilis». Αθήνα: Εκδόσεις Άνθρωπος.
Τζάρτζας, Γ. (2004). Νέες Προοτπικές στην Παιδαγωγική Ανθρωπολογία, στο: Πρακτικά του 3ου Διεθνούς Συνεδρίου, Ιστορία της Εκπαίδευσης, Πάτρα.
Τζάρτζας, Γ. (2021a). Επιμελητής της Σειράς: Homo Humanus Novus. Νέα Ανθρωπιστική Παιδεία.
Τζάρτζας, Γ. (επιμ.) (2021β). Τομ.2ος Christoph Wulf. Ανθρωπολογία της Εκπαίδευσης. Προοπτικές στο Ανθρωπόκαινο. Αθήνα: ΙΩΝ.
Τζάρτζας, Γ. (2020). Επιμελητής της Σειράς: Homo Humanus Novus. Νέα Ανθρωπιστική Παιδεία.
Ο Γιώργος Τζάρτζας είναι Αναπληρωτής Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας στο γνωστικό αντικείμενο «Ιστορία της Εκπαίδευσης».Είναι Αναπληρωτής Διευθυντής του Συμβουλίου του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών Ερευνών του Πανεπιστημιακού Ερευνητικού Κέντρου/ ΠΔΜ «ΤΗΜΕΝΟΣ», μέλος της Ειδικής Διιδρυματικής Επιτροπής στο Κοινό Διαπανεπιστημιακό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του ΠΔΜ-ΕΑΠ «Δημιουργική Γραφή». Δίδαξε στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, (Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό), στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, (Σχολή Επιστημών της Αγωγής, ΠΤΔΕ), και στην ΑΣΠΑΙΤΕ (Πρόγραμμα παιδαγωγικής Κατάρτισης, (ΠΠΑΙΚ). Υπήρξε ερευνητής στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Επισκέπτης ερευνητής στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου (FU-BERLIN),στη Γερμανία, στο Institute of Education, University of London (International Centre for Intercultural Studies), στη Βρετανία και υπότροφος στο Collegio San Carlo di Modena, στην Ιταλία. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στην ανάπτυξη και εξέλιξη των παιδαγωγικών ιδεών από τη Νέα Εποχή έως τη μετανεωτερικότητα και στις επιρροές τους στην εξέλιξη της ελληνικής εκπαίδευσης, μέσα από την διεπιστημονική προσέγγιση θεμάτων της Ιστορίας της εκπαίδευσης, όπως πχ. της Πολιτισμικής Ιστορικής Ανθρωπολογίας.
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις
- Τζάρτζας, Γ. (2021). Επιμελητής της Σειράς: Homo Humanus Novus. Νέα Ανθρωπιστική Παιδεία.
- Τζάρτζας, Γ. (επιμ.-μτφρ.) (2021). Τομ.2ος Christoph Wulf. Ανθρωπολογία της Εκπαίδευσης. Προοπτικές στο Ανθρωπόκαινο. Αθήνα: ΙΩΝ
- Τζάρτζας, Γ. (2020). Επιμελητής της Σειράς: Homo Humanus Novus. Νέα Ανθρωπιστική Παιδεία.
- Τζάρτζας, Γ. (2020) Τομ.1ος Ανδρέας Μ. Καζαμίας. Ο Σωκράτης και η Ανθρωπιστική Παιδεία στη Νεωτερικότητα. Κρίση Παιδείας και Δημοκρατίας. Αθήνα: ΙΩΝ.
- Τζάρτζας, Γ. (2019a). Jan AmosComenius: οι Απαρχές της Σύγχρονης Παιδαγωγικής. Ο άνθρωπος ως «animal educandum et educabilis». Αθήνα: Άνθρωπος.
- Τζάρτζας, Γ. (2019b). Juri Meda. Mezzi di educazione di massa. Saggi di Storia della cultura materiale della scuola tra XIX e XX secolo. Franco Angeli 2016, p. 223.
- Τζάρτζας, Γ. (2017). Η Σημασία της Ανθρωπιστικής Γνώσης στις Επιστήμες της Αγωγής, στο: Jan Amos Comenius, α.α.Ο., (2019a), σ. 216-232.
Ο Γεώργιος Ιορδανίδης σπούδασε Νεοελληνική Φιλολογία στο Τμήμα Φιλολογίας του Α.Π.Θ. και στη συνέχεια απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών (master) από το Πανεπιστήμιο του Manchester και διδακτορικό τίτλο σπουδών από το Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής του Α.Π.Θ. στην Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης. Εργάστηκε ως ειδικός επιστήμονας στα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής και Προσχολικής Εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων Θεσσαλίας, Δυτικής Μακεδονίας και Α.Π.Θ., στο Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας διδάσκοντας γνωστικά αντικείμενα όπως Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Εκπαιδευτική Αξιολόγηση, Σχολικό Κλίμα και Σχολική Κουλτούρα, Διεύθυνση Σχολικής Μονάδας κ.α. Σήμερα εργάζεται ως καθηγητής στην Οργάνωση και Διοίκηση Εκπαίδευσης και την Εκπαιδευτική Ηγεσία στο Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Ταυτόχρονα από το 2019 υπηρετεί στο ΠΔΜ ως Αντιπρύτανης Οικονομικών, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης και ως Πρόεδρος του ΚΕΔΙΒΙΜ. Τα βασικά γνωστικά αντικείμενα ενασχόλησής του στο πανεπιστήμιο τόσο στην διδασκαλία όσο και στην έρευνα αφορούν στην Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, την Εκπαιδευτική Αξιολόγηση με έμφαση στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού, τη Διεύθυνση Σχολικής Μονάδας, τη Σχολική Ηγεσία κ.α. Δύο βιβλία και αρκετές εργασίες του (βιβλιογραφικές και ερευνητικές) έχουν δημοσιευθεί, ενώ έχει συμμετάσχει σε πλήθος συνεδρίων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ο Βασίλης Σβολόπουλος είναι απόφοιτος του τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, κάτοχος MAT in Physics από το University of Vermont και PhD in Science Education από το New York University. Εργάστηκε ως εκπαιδευτικός σε σχολεία (ιδιωτικά και δημόσια), στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ, όπου δίδαξε μια ευρεία γκάμα μαθημάτων σ΄ όλες τις βαθμίδες και τάξεις της σχολικής εκπαίδευσης. Έχει επίσης σημαντική εμπειρία 30 ετών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στα γνωστικά αντικείμενα science education και educational technology, αξιολόγηση, μεθοδολογία έρευνας κ.ά. στα μεταπτυχιακά προγράμματα των Νew York University (επισκέπτης καθηγητής), Fordham University (επίκουρος καθηγητής), University of Puerto Rico, Marymount College, University of Vermont, Πανεπιστημίου Αθηνών και στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Παράλληλα με τη διδασκαλία έχει επίσης πολλές δημοσιεύσεις και συμμετοχή σε ερευνητικά έργα και επιτροπές. Από το 1995 – 2004 εργάστηκε στο Υπουργείο Παιδείας – Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας ως ερευνητής στην Αξιολόγηση και υπεύθυνος μεταξύ άλλων, για την ανάπτυξη και χρηματοδότηση του Κέντρου μέσω ευρωπαϊκών πόρων, το σχεδιασμό, παρακολούθηση και ολοκλήρωση εκπαιδευτικών ερευνών (τη μεγαλύτερη σε έκταση και χρηματοδότηση ενέργεια εκπαιδευτικής έρευνας στην ΕΕ), την οργάνωση σεμιναρίων για την εκπαιδευτική έρευνα για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, τη δημιουργία της πρώτης τράπεζας θεμάτων, κ.ά. Σήμερα υπηρετεί ως Τεχνικός Σύμβουλος στην Υπηρεσία Εφαρμογής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων της Βουλής των Ελλήνων.