Οργάνωση Ακαδημαϊκού Λόγου-Έρευνα
Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Κατάρτιση-Επιμόρφωση
(Evaluation in Education and Evaluation in Lifelong Learning)
Το μάθημα «Οργάνωση Ακαδημαϊκού Λόγου-Έρευνα» στοχεύει να ανταποκριθεί στην ανάγκη συστηματικής προσέγγισης των νοητικών και γλωσσικών διαδικασιών, οι οποίες οδηγούν στην παραγωγή και κατανόηση των προϊόντων γραπτού και προφορικού λόγου σε ακαδημαϊκό περιβάλλον.
Από την αναζήτηση του θέματος και τη διατύπωση του ερευνητικού ερωτήματος, στον εντοπισμό, ανάγνωση, αξιολόγηση και αποδελτίωση των πηγών έως τη δόμηση του κειμένου, το μάθημα παρακολουθεί την πορεία προς την παραγωγή των κειμένων ακαδημαϊκού λόγου, όπως η πτυχιακή και μεταπτυχιακή εργασία, η διδακτορική διατριβή, η εισήγηση σε επιστημονικό συνέδριο, το άρθρο σε επιστημονικό περιοδικό.
Συνδυάζοντας την προσέγγιση του ακαδημαϊκού λόγου ως ιδιαίτερου κειμενικού είδους και ως γλώσσας ειδικού σκοπού, μελετούμε την ιδιαίτερη σχηματική οργάνωση των κειμένων ακαδημαϊκού λόγου, όπως αυτή αποκαλύπτεται μέσα από τις διαθέσιμες κειμενικές δομές και από τα λεξικογραμματικά στοιχεία που την πραγματώνουν, και τη μακροδομή του, ως διαδοχή κινήσεων (moves) και βημάτων (steps) που αντανακλούν και εξυπηρετούν τους επικοινωνιακούς στόχους του κειμένου.
Εισαγωγικά προσεγγίζονται τα θέματα που αφορούν την ποιοτική και ποσοτική έρευνα. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε θέματα, όπως η καταγραφή της βιβλιογραφίας (με την αξιοποίηση και των εργαλείων διαχείρισης βιβλιογραφίας), ζητήματα δεοντολογίας, σεβασμού και κατοχύρωσης πνευματικών δικαιωμάτων.
Η Δέσποινα Παπαδοπούλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πτολεμαΐδα. Σπούδασε Φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, όπου εκπόνησε και το μεταπτυχιακό της στη Λογοτεχνία (βαθμός Άριστα). Είναι Διδάκτορας της Φιλοσοφίας του ΑΠΘ (με βαθμό άριστα παμψηφεί). Το δεύτερο μεταπτυχιακό της στο Πανεπιστήμιο Roma Tre έχει αντικείμενο τη Διοίκηση της Εκπαίδευσης. Γνωρίζει τρεις ξένες γλώσσες: Αγγλικά και Ιταλικά (σε άριστο επίπεδο) και Γαλλικά (σε επίπεδο Β2). Έχει πιστοποίηση Β επιπέδου στην Πληροφορική.
Εργάστηκε στην Επιτροπή Ερευνών του ΑΠΘ ως συνεργάτης του καθ. Εμμανουήλ Κριαρά στη σύνταξη του «Λεξικού της Μεσαιωνικής Ελληνικής Δημώδους Γραμματείας (1100-1669)» και συνεργάστηκε στην εκπόνηση εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα της Λογοτεχνίας με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Υπουργείου Παιδείας (2011-12).
Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας δίδαξε για δύο εξάμηνα το προπτυχιακό μάθημα «Πρακτικές Ακαδημαϊκού Λόγου» (2021-2022) και για το διάστημα Απρίλιος-Οκτώβριος 2023 συντόνισε και δίδαξε το σεμιναριακό μάθημα «Οργάνωση Ακαδημαϊκού Λόγου-Έρευνα» στο πλαίσιο του ΠΜΣ «Επιστήμες της Αγωγής: Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Κατάρτιση –Επιμόρφωση». Συνεργάστηκε με το Πανεπιστήμιο Roma Tre ως tutor accogliente στην πρακτική άσκηση των φοιτητών/φοιτητριών του μεταπτυχιακού προγράμματος «Leadership e Management in Educazione. Dirigenza Scolastica e Governo della Scuola» (2013, 2014, 2015).
Δίδαξε στην ΑΣΠΑΙΤΕ, Παράρτημα Κοζάνης, το μάθημα της Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης (2019-2021). Είναι Επιμορφώτρια του ΙΕΠ στη Διαφοροποιημένη Διδασκαλία, τα Νέα Προγράμματα Σπουδών Λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο και την Εισαγωγική Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών.
Εργάζεται στη δημόσια εκπαίδευση από το 1993. Υπηρέτησε ως Διευθύντρια σχολικών μονάδων, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου (Σχολική Σύμβουλος) φιλολόγων Κοζάνης και Γρεβενών στο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Δυτικής Μακεδονίας, Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κοζάνης, Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φλώρινας και (από τον Σεπτέμβριο του 2022) ως Αναπληρώτρια Περιφερειακή Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας.
Διετέλεσε Πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Κοζάνης, είναι μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων, της Ελληνικής Εταιρίας Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης, κ.ά. επιστημονικών και πολιτιστικών Συλλόγων. Συνεργάζεται ως κριτής σε ελληνικά περιοδικά και συνέδρια. Συμμετέχει σε συνέδρια και αρθρογραφεί για θέματα φιλολογικά, παιδαγωγικά και διοίκησης της εκπαίδευσης.
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις:
- Παπαδοπούλου, Δ. (2011). Πολλαπλότητα Ενιαία. Αρμός-Ψηφίδα.
- Παπαδοπούλου, Δ. (2022). Σε κοινότητα με τον «ομότεχνο άλλο». Ιδαλγός.
- Παπαδοπούλου, Δ. (2008). Η παρουσία του Ν. Γ. Πεντζίκη στο περιοδικό Κοχλίας (1945-1948), Νέα Εστία, 1817, 1270-1295.
- Παπαδοπούλου, Δ. (2015). Ιδιαιτερότητες και προκλήσεις στη Διοίκηση των Μουσικών Σχολείων στην Ελλάδα. Στο Π. Γεωργογιάννης (Επιμ.), Εφαρμογές στην οργάνωση και διοίκηση των σχολικών μονάδων Α΄/βάθμιας και Β΄ /βάθμιας εκπαίδευσης (σσ. 312-326).
- Παπαδοπούλου, Δ. (2016), «Στον γυρισμό απ’ την Ιθάκη: ένα παιχνίδι για τη γενική θεώρηση της Οδύσσειας». Στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο -με Διεθνή Συμμετοχή- για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, Λάρισα 21-23 Οκτωβρίου 2016 (σσ. 28-52).
- Παπαδοπούλου, Δ. (2022). Ο Ολυμπιακός ύμνος σε πλαίσιο εξ αποστάσεως σχολικής εκπαίδευσης: Επιμορφωτικό πρόγραμμα-Πρόταση διδασκαλίας, Θεωρία και έρευνα στις Επιστήμες της Αγωγής, 75, 7-28.
Η Ουρανία (Ράνια) Μουσούλη είναι διδάκτωρ Συγκριτικής Λογοτεχνίας (έρευνα γύρω από το έργο του Albert Camus και του Οδυσσέας Ελύτη), την οποία εκπόνησε με υποτροφία ΙΚΥ. Έχει ολοκληρώσει δύο
Μεταδιδακτορικές Έρευνες (την πρώτη στις Νέες Τεχνολογίες και το ρόλο τους στην Εκπαίδευση, με έμφαση την ελληνική και τη δεύτερη στις Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Σπουδές). Είναι απόφοιτος του τμήματος Κλασικής Φιλολογίας του ΕΚΠΑ και κατέχει μεταπτυχιακό από το King’s College του Λονδίνου (Modern Greek studies).
Στο πλαίσιο της Μεταδιδακτορικής της Έρευνας, έχει διδάξει στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, στο τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Στο ίδιο Πανεπιστήμιο, συνεργάζεται με το Εργαστήριο Τηλεκπαίδευσης και είναι Επιστημονική Συνεργάτης του Ινστιτούτου Ασφάλειας Συστημάτων και Επιστήμης Δεδομένων. Στις συνεργασίες της περιλαμβάνονται επίσης, η ομάδα «iPRISM Research group» (http://iprism.eu/ ) και το Επιμελητήριο Φθιώτιδας.
Έχει πραγματοποιήσει διαλέξεις σε Πανεπιστήμια και είναι μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων και της Société des Études Camusiennes. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα, στρέφονται γύρω από τη Συγκριτική, τη Νεοελληνική Λογοτεχνία αλλά και την Εκπαίδευση (ρόλος των ΤΠΕ).
Εργάστηκε σε Φροντιστήρια και Ιδιωτικά Σχολεία και τα τελευταία χρόνια διδάσκει στη Δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Έχει συμμετάσχει σε συνέδρια του εξωτερικού και της Ελλάδας και έχει δημοσιεύσεις σε λογοτεχνικά περιοδικά. Στις προσωπικές της ενασχολήσεις εντάσσονται το θέατρο, η jazz μουσική και η γυμναστική.
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις:
- Μουσούλη Ρ., Παντόπουλος Φ., Σταμούλης Γ., (2019), «Επαναπροσδιορίζοντας το ρόλο των ΤΠΕ στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα: το παράδειγμα του γλωσσικού μαθήματος της Έκθεσης». Στο: Καραΐσκου, E. & Κουτρομάνος, Γ. (επιμ.). Πρακτικά του 2ου Πανελληνίου Επιστημονικού Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Ελλάδα-Ευρώπη 2020: Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα, Νέες Τεχνολογίες, Καινοτομία και Οικονομία», Λαμία 28, 29, 30 Σεπτεμβρίου 2018, τ. 2. Αθήνα: Έκδοση του Ελληνικού Ινστιτούτου Οικονομικών της Εκπαίδευσης & Διά Βίου Μάθησης, της Έρευνας & Καινοτομίας, Ηλεκτρονική έκδοση : Ελληνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, σσ. 164-173.
- Παντόπουλος Φ., Χαλβαντζή .Ι, Μποβολή Μ., Μεγαλοοικονόμου Ρ., Ζυγούρης Ν., Φρούντας Ι., Μουσούλη Ρ., Πάγκαλη Α., Βαβουγυιός Δ., Σταμούλης Γ., (2017), «Εργαστήριο Τηλεκπαίδευσης Τμήματος Πληροφορικής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας: Πτυχές του Επιστημονικού και Ερευνητικού Έργου στα Πλαίσια του Προγράμματος Μy Name is Teacher». Στο: Καραΐσκου, E., Κουτρομάνος, Γ., Βουτσινάς,I., Πέγκας, Π., Πρόντζας, Π., Ρεντίφης, Γ., Σολάκη, Μ., (επιμ.) (2017) Πρακτικά του 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Ελλάδα-Ευρώπη 2020:
- Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα, Καινοτομία και Οικονομία», Αθήνα 1, 2, 3 Ιουλίου 2016, τ. 1. Αθήνα: Έκδοση του Ελληνικού Ινστιτούτου Οικονομικών της Εκπαίδευσης & Διά Βίου Μάθησης, της Έρευνας & Καινοτομίας, Ηλεκτρονική έκδοση : Ελληνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, σσ. 424-432.