Ψυχολογικές και Κοινωνιολογικές διαστάσεις στην Αξιολόγηση
Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Κατάρτιση-Επιμόρφωση
(Evaluation in Education and Evaluation in Lifelong Learning)
Στο συγκεκριμένο μάθημα προσεγγίζονται διαφορετικές Ψυχολογικές και Κοινωνιολογικές θεωρίες, που σχετίζονται με την Αξιολόγηση. Ειδικά, στην Ψυχολογία αναλύονται στοιχεία της συγκρότησης της προσωπικότητας με την ενσωμάτωση κοινωνικών-ψυχολογικών παραγόντων για την αναγνώριση, αποδοχή σε επαγγελματικά περιβάλλοντα. Στις Κοινωνιολογικές θεωρίες δίνεται έμφαση στην κοινωνική συγκρότηση του υποκειμένου και στην άμεση διασύνδεσή της με τα Μοντέλα Αξιολόγησης ειδικά στην κατασκευή της επιτυχίας ή της αποτυχίας, όπου η προσωπική διαβάθμιση αντιστοιχεί σε ενίσχυση ή αποδυνάμωση ενσωμάτωσης και κοινωνικού κομφορμισμού. Στο περιβάλλον της εκπαίδευσης αλλά και σε άλλα επαγγελματικά περιβάλλοντα προσδιορίζεται η λειτουργικότητα της Αξιολόγησης και ως προς τις συνέπειες για το άτομο και τις συλλογικότητες.
Ενότητα 1η Εννοιολογικές Προσεγγίσεις της Αξιολόγησης στο πεδίο της Ψυχολογίας
Ενότητα 2η Βασικές Θεωρητικές Αρχές της Προσωποκεντρικής Προσέγγισης
Ενότητα 3η Διεργασίες Ανάπτυξης του Εαυτού: Ο ρόλος της Αξιολόγησης (Α’ μέρος)
Ενότητα 4η Διεργασίες Ανάπτυξης του Εαυτού: Ο ρόλος της Αξιολόγησης (Β’ μέρος)
Ενότητα 5η Αναδυόμενες Προκλήσεις και Εφαρμογές της Αξιολόγησης
Ενότητα 6η Αρχές αξιολόγησης : το παράδειγμα της εκπαίδευσης
Ενότητα 7η Η κοινωνική διάσταση της αξιολόγησης
Ενότητα 8η Η παιδαγωγική της αξιολόγησης ή η αξιολόγηση της παιδαγωγικής
Ενότητα 9η Μετασχηματίζουσα ενδυναμωτική αξιολόγηση: το παράδειγμα της εκπαίδευσης
Ενότητα 10η Η αξιολόγηση ως ερευνητική διαδικασία
Ενότητα 11η Η κουλτούρα της εκπαίδευσης και της αξιολόγησης στην ελληνική εκπαιδευτική και κοινωνική πραγματικότητα
Ενότητα 12η Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού: Πολιτικές εποπτείας και αξιολόγησης της εκπαίδευσης
Ενότητα 13η Η αξιολόγηση του μαθητή: Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις
Ενότητα 14η Κοινωνία της μάθησης και αξιολόγηση. Σύγχρονες εκφάνσεις της αξιολόγησης του μαθητή
Ενότητα 15η Ο σχολικός χώρος ως μηχανισμός αξιολόγησης
Ασημάκη, Α., Καμαριανός, Ι. & Κουστουράκης Γ. (2011). Για μια ποιητική του εκπαιδευτικού τοπίου. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Ball S. J. (1993). ‘Education markets, choice and social class: the market as a class strategy in the UK and the USA’, British Journal of Sociology of Education, 14(1), 3-19.
Ball S. (1990). Foucault and Education. Disciplines and Knowledge. London: Routledge.
Ball, S.J. (1994). Education Reform: A Critical and Post-structural Approach. Buckingham: Open University Press.
Bernstein, B. (2000). Pedagogy, Symbolic Control and Identity. Oxford: Rowman & Littlefield.
Brown, C. (2015). Understanding Person-Centered Counselling: A personal Journey. London: Sage Publications Ltd.
Fetterman, D.M. (1994), “Empowerment evaluation”. Education Practice. 15(1) pp. 1-15.
House E.R. & Howe, K.R. (1999). Values in evaluation and social research. Thousand oaks, CA : Sage.
Mcleod, J. (2020). Δεξιότητες συμβουλευτικής. Ένας πρακτικός οδηγός για συμβούλους και όσους ασκούν επαγγέλματα υποστήριξης του ανθρώπου. Αθήνα: Gutenberg.
Mearns, D., Thorne B. & Mcleod, J. (2022). Η προσωποκεντρική συμβουλευτική στην πράξη. Αθήνα: Τόπος (Μοτίβο Εκδοτική).
Merry, T. & Haugh, S. (2020). Learning and Being in Person- Centred Counselling (third edition). Monmouth: PCCS Books.
Καλεράντε, Ε., Πλιόγκου, Β., Ελευθεράκης, Θ. & Τζάρτζας, Γ. (2022). Θεωρητικός Λόγος και Πολιτικές Πρακτικές στις Διαδικασίες Αξιολόγησης. Αθήνα: Γρηγόρη.
Κάτσικας, Χ. & Θεριανός, Κ. (2007). Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης. Αθήνα: Σαββάλας.
Κουστένη, Ι., Ζαρογιάννης, Π., Cooper, M., O’Hara, M., Schmid, P.F., & Bohart, A.C. (Επιμ.) (2021). Προσωποκεντρική ψυχοθεραπεία και συμβουλευτική. Θεωρία, εφαρμογές και θεραπευτική πρακτική. Αθήνα: Παπαζήσης.
Κωνσταντίνου, Χ. (2004). Η αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή ως παιδαγωγική λογική και σχολική πρακτική. Αθήνα: Gutenberg.
Κωνσταντίνου, Χ. (2015). Το καλό σχολείο, ο ικανός εκπαιδευτικός και η κατάλληλη αγωγή ως παιδαγωγική θεωρία και πράξη. Αθήνα: Gutenberg.
Ματσαγγούρας, Η. (2003). Η σχολική τάξη: Χώρος, ομάδα, πειθαρχία, έλεγχος. Αθήνα: Γρηγόρης.
Μαυρογιώργος, Γ. (1993). Εκπαιδευτικοί και αξιολόγηση. Αθήνα: Σύγχρονη Εκπαίδευση.
Μπουζάκης, Σ. (2003). Νεοελληνική Εκπαίδευση (1821-1999). Αθήνα: Gutenberg.
Patton, M. Q. (2011). Developmental evaluation. Applying complexity concepts to enhance innovation and use. N.Y.: Guilford Press.
Proctor, G.M. (2014). Values & Ethics in Counselling and Psychotherapy. London: Sage Publications Ltd.
Ryan, K. E., & DeStefano, L. (2000). Evaluation as a democratic process: Promoting inclusion, dialogue, and deliberation. N.Y.: John Wiley & Sons.
Scriven, M. (1994). Evaluation Thesaurus. Newbury Park, CA: Sage.
Σολομών, Ι. (1999). Εσωτερική αξιολόγηση και προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου στη σχολική μονάδα. Ένα πλαίσιο εργασίας και υποστήριξης. Αθήνα: παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Τσακίρη, Δ. (2018). Η θέσμιση της αξιολόγησης των μαθητών και το φαντασιακό στοιχείο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Wiggins, G. (1993). The case for authentic assessment. Eric: Digest.
Ο Ιωάννης Καμαριανός είναι καθηγητής στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Από το 1996, έχει διδάξει κοινωνιολογία, κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, κοινωνική και εκπαιδευτική έρευνα τόσο στο προπτυχιακό όσο και στο μεταπτυχιακό επίπεδο.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται σε θέματα που αφορούν την κοινωνιολογία, την μεθοδολογία έρευνας και την κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (φαινόμενα αποκλεισμού και ανισότητας), την ετερότητα, τη μετανάστευση και την κοινωνιολογία των ΤΠΕ.
Ως διευθυντής του Εργαστήριου Ανάλυσης & Σχεδιασμού Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Κοινωνιολογικής Ανάλυσης Δεδομένων της Εκπαίδευσης (ΦΕΚ 61/10-4-1990, http://sociologylab.upatras.gr/) και επιστημονικά υπεύθυνος και μέλος ερευνητικών ομάδων και έχει συμμετάσχει σε περισσότερα από 25 ερευνητικά προγράμματα που χρηματοδοτούνται, σε θέματα που αφορούν την κοινωνιολογία, την κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, την ανισότητα και την ετερότητα. Έχει επιβλέψει προπτυχιακές διπλωματικές εργασίες, μεταπτυχιακές διπλωματικές εργασίες και διδακτορικές διατριβές και έχει συμμετάσχει σε επιτροπές εποπτείας του Ph.D., σε μεταπτυχιακά προγράμματα του Πανεπιστημίου Πατρών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Αριστοτελείου, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Ακόμη έχει διδάξει σε ευρωπαϊκά ιδρύματα του εξωτερικού: Παιδαγωγική Ακαδημία της Βιέννης (προπτυχιακό), Παιδαγωγική Ακαδημία του Σάλτσμπουργκ (προπτυχιακό), Παιδαγωγική Ακαδημία του Linz (προπτυχιακό), Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κύπρου (Προπτυχιακό & Μεταπτυχιακό).
Έχει διατελέσει μέλος της Ελληνικής, Ευρωπαϊκής και Διεθνούς Εταιρείας Κοινωνιολογίας, καθώς και μέλος συντακτικών συμβουλίων ελληνικών και διεθνών περιοδικών. Υπήρξε επίσης μέλος επιστημονικών επιτροπών εθνικών και διεθνών συνεδρίων. Τέλος, έχει δημοσιεύσει 11 βιβλία ως μοναδικός συγγραφέας και συν-συγγραφέας (τρία εκ των οποίων στα Αγγλικά). Έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 100 άρθρα, τα περισσότερα εκ των οποίων σε διεθνή περιοδικά και πρακτικά διεθνών συνεδρίων. Τόσο σε επίπεδο συγγραφής βιβλίων όσο και στο επίπεδο συγγραφής ελληνικών και ξενόγλωσσων άρθρων έχει χρησιμοποιήσει τόσο ποσοτική όσο και ποιοτική μεθοδολογία αξιοποιώντας των εμπειρικών μελετών του. To ερευνητικό του ενδιαφέρον εστιάζεται στο πεδίο της εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της εκπαιδευτικής πολιτικής, αλλά και σε θέματα που αφορούν στην ένταξη, την ανισότητα και τον αποκλεισμό. Ειδικότερα έχει συμμετάσχει (σε ορισμένα και ως επιστημονικός υπεύθυνος) σε 33 ερευνητικά έργα.
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις:
- Spinthurakis, A., &Kamarianos, I. (eds). (2009). From a National Identity to a European One. Social Athina: Papazisis.
- Μπουζάκης, Σ., Κατσής, Α., Εμβαλωτής, Α., Καμαριανός, Ι.,Χαραμής, Π., & Φιλιοπούλου, Μ. (2011). Όροι και συνθήκες άσκησης του εκπαιδευτικού έργου στη δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Κοινωνικό Πολύκεντρο.
- Ασημάκη, Α.,Καμαριανός, Ι., & Κουστουράκης Γ. (2011). Για μια ποιητική του εκπαιδευτικού τοπίου. ΙΙ, Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
- Σταμέλος, Γ., &Καμαριανός, Ι. (2013). Μελέτη των διαδικασιών παραγωγής της επιστημονικής-ακαδημαϊκής γνώσης: από τη μονοεπιστημονικότητα στη διεπιστημονικότητα των πανεπιστημιακών σπουδών. Πάτρα: Διεπιστημονικό Διαπανεπιστημιακό Δίκτυο Πολιτικών για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Hepnet. e-book:ISBN 978-618-80623-0-6
- Balias, St.,Kamarianos, Ι., Kyprianos, , Stamelos, G. (2016). University Economy and Democracy: transformations and challenges. The case of Greece. Riga: Lambert Academic Publishing.
- Kamarianos, Ι., Katsillis, M., & Zorbas, (eds). (2017). Ηigher education and democracy: a work in progress. Patra: Academia.
- Θάνος, Θ.,Καμαριανός, Ι., Κυρίδης, Α., & Φωτόπουλος, Ν. (2017). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
- Καμαριανός, Ι.,Κυρίδης, Α., Φωτόπουλος, Ν., & Χαλκιώτης, Δ.(2019).Το δημόσιο σχολείο στην Ελλάδα: Όψεις ιδιωτικοποίησης. Αθήνα: ΔΟΕ -ΟΛΜΕ.
- Ζάγκος, Χρ., Καμαριανός, Ι.,Κυρίδης, Α., & Φωτόπουλος, Ν. (2020). Όροι και συνθήκες άσκησης του εκπαιδευτικού έργου στη δημόσια εκπαίδευση: σύγχρονες θεωρητικές και εμπειρικές αναφορές. Αθήνα: Κοινωνικό Πολύκεντρο.
- Vassilopoulos, A., Karachotziti, E., Nikolaou, G., &Kamarianos, I. (2020). Effects of student mobility: The case of Erasmus students at the University of Patras. Internationalisation of Higher Education
- Παναγόπουλος, Ε., Αδαμοπούλου, Α.,Καμαριανός, Ι. (2020). Προς μια διερεύνηση αξιών και χαρακτηριστικών των Ελλήνων φοιτητών: συμβολή στη συζήτηση για την ελληνική γενιά Ζ. Στο Σ. Κονιόρδος, Αξίες, πολιτισμικά πρότυπα & κοινωνικοί προσανατολισμοί στη σύγχρονη Ελλάδα. Αθήνα: ΕΚΚΕ.
- Panagopoulos, E., Kolirou, K., Gouga, G., & Kamarianos, I. (2020). Relationships of Trust and Selection Process of Education Executives: Discussing with Primary School Headteachers. International Journal of Recent Research in Social Sciences and Humanities, 7, 1-16.
- Γούγα, Γ. &Καμαριανός, Ι. (2020). Μετακαπιταλισμός: αφηγήσεις και μεταπολιτικές της ταυτότητας. Στο Τσακίρη, Δ. – Φωτόπουλος, Ν. (2020) Η εκπαιδευτική πολιτική στα σταυροδρόμια των κοινωνικών και των πολιτικών επιστημών (σελ. 19-36) Αθήνα: Είκοσι τέσσερα γράμματα.
- Kamarianos, I., Adamopoulou, A., Lambropoulos, H., & Stamelos, G., (2020). Towards an understanding of university students’ response in times of pandemic crisis (covid-19). European Journal of Education Studies, 7, (7), DOI: 10.46827/ejes.v7i7.3149.
Η Βασιλική Πλιόγκου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και Εφαρμογές στην Εκπαίδευση». Έχει λάβει Πτυχίο Παιδαγωγικής από το Πανεπιστήμιο Πατρών, έχοντας ολοκληρώσει τις βασικές σπουδές της, με υποτροφία του ΙΚΥ, στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης στα «Δικαιώματα Παιδιών». Κατέχει δύο Μεταπτυχιακά Διπλώματα Ειδίκευσης στις Επιστήμες Εκπαίδευσης και Αγωγής από τα Πανεπιστήμια Λονδίνου-Αθηνών και Δ. Μακεδονίας και αντίστοιχο Διδακτορικό Δίπλωμα από την Παιδαγωγική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Επί σειρά ετών έχει συνεργαστεί ως διδάσκουσα και ερευνήτρια με το ΑΠΘ, ΔΠΘ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ενώ συνεχίζει να συνεργάζεται με το ΕΑΠ, την ΑΣΠΑΙΤΕ Θεσσαλονίκης και το Frederick University of Cyprus. Είναι μέλος του Μητρώου Κύριου Διδακτικού Προσωπικού και εμπειρογνώμονας του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ) σε θέματα φύλου και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Είναι κριτής σε δεκαπέντε και πλέον ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα επιστημονικά περιοδικά. Οι ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις της διαπνέονται από τις αρχές, τις επιστημολογικές και μεθοδολογικές θεωρήσεις της Παιδαγωγικής Επιστήμης και των Επιστημών Εκπαίδευσης, με έμφαση στα αντικείμενα διασύνδεσης εκπαίδευσης και οικογενειών, πολιτειότητας, φύλου, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και εκπαιδευτικών εφαρμογών σε διαφορετικούς πληθυσμούς/δέκτες, κυρίως στην προσχολική και σχολική ηλικία σε εκπαιδευτικά πλαίσια τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης. Είναι η Διευθύντρια του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Μελετών και Καινοτόμων Εκπαιδευτικών Πρακτικών της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του ΠΔΜ, η Τμηματικά Υπεύθυνη ERASMUS και Πρακτικής Άσκησης, καθώς και η Αν. Πρόεδρος της ΕΠΕΣ νομού Καστοριάς. Είναι η Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας της Παγκόσμιας Οργάνωσης Προσχολικής Εκπαίδευσης (ΟΜΕΡ) και μέλος του Δ.Σ. του Παιδικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. Έχει διακριθεί με το Βραβείο της Διεθνούς Επιτροπής της ΟΜΕΡ για το 2016 στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο πλαίσιο του Global Action Programme της UNESCO, στο Πανεπιστήμιο Ewha Womans της Σεούλ, στη Νότια Κορέα, τον Ιούλιο 2016.
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις
- Πλιόγκου, Β., Καρακατσάνη, Δ. (επιμ.) (2020). Σύγχρονες τάσεις στην Παιδαγωγική Θεωρία και Πρακτική. Δημοκρατία, Πολιτειότητα, Ετερογένεια. Αθήνα: Gutenberg (σσ. 391 σελ.).
- Καλεράντε, Ε., Πλιόγκου, Β., Τζάρτζας, Γ., Ελευθεράκης, Θ. (επιμ.). (2022). Θεωρητικός Λόγος και Πολιτικές στις Διαδικασίες Αξιολόγησης. Αθήνα: Γρηγόρη (υπό δημοσίευση).
- Pliogou, V., Grivopoulou, A., Karakatsani, D., Hatzis, Y. (2022). Teaching education process and citizenship in the contemporary digital environment: A literature review. International Journal of Educational Innovation, Vol 4, Issue 2, 68-78.
- Saramourtsi, E., Zafiri, M., Pliogou, V. (2020). Gender Stereotypes in Children’s Play, Pro-social and Aggressive Behavior in the Kindergarten Class: The Kindergarten Teachers’ Stance. Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3310 – 3322. DOI: 10.13189/ujer.2020.082587 Διαθέσιμο στο: http://www.hrpub.org/journals/article_info.php?aid=10329
- Moumoulidou, M., Karadimitriou, K., Pliogou, V. (2020). A Case Study of Peer Tutoring Implementation at University: Investigating the Students’ Difficulties that Were Faced with the Method and the Tutors’ Difficulties in Applying It. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7 (4) Special Issue, 1-13. DOI: https://doi.org/10.17220/ijpes.2020.04 Διαθέσιμο στο: https://dergipark.org.tr/en/pub/pes/issue/57050/803565
- Teliousi, V., Zafiri, M., Pliogou, V. (2020). Occupation and gender stereotypes in Primary School: The case of the English Language Coursebooks in Greek Primary Schools. Universal Journal of Educational Research, 8 (4), 1135-1148. DOI: 10.13189/ujer.2020.080403 Διαθέσιμο στο: http://www.hrpub.org/download/20200330/UJER3-19514629.pdf
- Zaragas, C. & Pliogou, V. (2020). Assessment and pedagogical implications of young children’s psychomotor development in Greek kindergarten schools. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 48, (2), 239-251. DOI: 10.1080/03004279.2019.1684540. Διαθέσιμο στο: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004279.2019.1684540
- Πλιόγκου, Β., Καρακατσάνη, Δ. (2022). Η σεξουαλική αγωγή ως βασικό ανθρώπινο δικαίωμα, φύλο και πολιτειότητα. Μια νέα πρόκληση για το δημοκρατικό σχολείο; Στο Μ. Γ. Βαρβούνης, Γ. Κ. Κατσαδώρος, Α. Γ. Καπανιάρης (επιμ.), Τιμητικός τόμος για την Μαρία Γκασούκα «Άνθρωποι, φύλα, ταυτότητες, πολιτισμοί. Λαογραφικές και έμφυλες προσεγγίσεις» (σσ. 377-402). Αθήνα: Γκόνη.
- Pliogou, V. (2021). Design and development of educational interventions on gender perspective: Teachers’ raising awareness on issues of discrimination and gender equality. In A. B. Barragán Martín, Á. M. Martínez, M. M. Jurado, M. S. Márquez, M. C. Pérez-Fuentes (eds.), La Convivencia Escolar: Un acercamiento multidisciplinar para la intervención en contextos educativos (Capitulo 13, pp. 135-147). Madrid: Dykinson, S.L.
- Πλιόγκου, Β., Ζάραγκας, Χ. (2020). Όταν η Τέχνη ανταμώνει τον Αθλητισμό: εκπαιδευτικές προτάσεις για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Στο Χ. Ζάραγκας, Ι. Λίτος (επιμ.). Αθλητισμός. Καλλιτεχνικές, Παιδαγωγικές και Ψυχοκοινωνικές Διαστάσεις (σελ. 247-259). Αθήνα: Πεδίο.
Ο Γιώργος Τζάρτζας είναι Αναπληρωτής Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας στο γνωστικό αντικείμενο «Ιστορία της Εκπαίδευσης». Είναι Αναπληρωτής Διευθυντής του Συμβουλίου του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών Ερευνών του Πανεπιστημιακού Ερευνητικού Κέντρου/ ΠΔΜ «ΤΗΜΕΝΟΣ», μέλος της Ειδικής Διιδρυματικής Επιτροπής στο Κοινό Διαπανεπιστημιακό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του ΠΔΜ-ΕΑΠ «Δημιουργική Γραφή». Δίδαξε στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, (Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό), στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, (Σχολή Επιστημών της Αγωγής, ΠΤΔΕ), και στην ΑΣΠΑΙΤΕ (Πρόγραμμα παιδαγωγικής Κατάρτισης, (ΠΠΑΙΚ). Υπήρξε ερευνητής στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Επισκέπτης ερευνητής στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου (FU-BERLIN),στη Γερμανία, στο Institute of Education, University of London (International Centre for Intercultural Studies), στη Βρετανία και υπότροφος στο Collegio San Carlo di Modena, στην Ιταλία. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στην ανάπτυξη και εξέλιξη των παιδαγωγικών ιδεών από τη Νέα Εποχή έως τη μετανεωτερικότητα και στις επιρροές τους στην εξέλιξη της ελληνικής εκπαίδευσης, μέσα από την διεπιστημονική προσέγγιση θεμάτων της Ιστορίας της εκπαίδευσης, όπως πχ. της Πολιτισμικής Ιστορικής Ανθρωπολογίας.
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις
- Τζάρτζας, Γ. (2021). Επιμελητής της Σειράς: Homo Humanus Novus. Νέα Ανθρωπιστική Παιδεία.
- Τζάρτζας, Γ. (επιμ.-μτφρ.) (2021). Τομ.2ος Christoph Wulf. Ανθρωπολογία της Εκπαίδευσης. Προοπτικές στο Ανθρωπόκαινο. Αθήνα: ΙΩΝ
- Τζάρτζας, Γ. (2020). Επιμελητής της Σειράς: Homo Humanus Novus. Νέα Ανθρωπιστική Παιδεία.
- Τζάρτζας, Γ. (2020) Τομ.1ος Ανδρέας Μ. Καζαμίας. Ο Σωκράτης και η Ανθρωπιστική Παιδεία στη Νεωτερικότητα. Κρίση Παιδείας και Δημοκρατίας. Αθήνα: ΙΩΝ.
- Τζάρτζας, Γ. (2019a). Jan AmosComenius: οι Απαρχές της Σύγχρονης Παιδαγωγικής. Ο άνθρωπος ως «animal educandum et educabilis». Αθήνα: Άνθρωπος.
- Τζάρτζας, Γ. (2019b). Juri Meda. Mezzi di educazione di massa. Saggi di Storia della cultura materiale della scuola tra XIX e XX secolo. Franco Angeli 2016, p. 223.
- Τζάρτζας, Γ. (2017). Η Σημασία της Ανθρωπιστικής Γνώσης στις Επιστήμες της Αγωγής, στο: Jan Amos Comenius, α.α.Ο., (2019a), σ. 216-232.
Η Άννα Αδάμ είναι Ψυχολόγος, κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου Σπουδών Εξελικτικής-Σχολικής Ψυχολογίας και Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. Διετέλεσε επί δεκαετία Επιστημονική Συνεργάτης της Γ΄ Ψυχιατρικής Κλινικής του Π.Γ.Ν. ΑΧΕΠΑ (Παιδοψυχιατρική Υπηρεσία) και έχει αναλάβει ερευνητικό έργο ως μέλος Επιστημονικού Προσωπικού σε συνεργασία με την Β’ Πανεπιστημιακή Παιδιατρική Κλινική του Α.Π.Θ. Έχει συνεργαστεί συστηματικά με εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ειδικούς παιδαγωγούς, Σχολικούς Συμβούλους και εκπροσώπους δημόσιων φορέων (Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα, ΚΕΔΑΣΥ, Συμβουλευτικούς Σταθμούς) στα πλαίσια διεπιστημονικών συνεργασιών. Έχει διατελέσει συντονίστρια οργανωτικού έργου και διδάσκουσα σε εκπαιδευτικά προγράμματα Επιστημονικού Συλλόγου που δραστηριοποιείται στο χώρο της ψυχικής υγείας και της ψυχοκοινωνικής φροντίδας παιδιών, εφήβων και των οικογενειών τους. Επίσης έχει διατελέσει Επιστημονική Συνεργάτης του Ινστιτούτου Εργασίας (ΓΣΕΕ) ασκώντας συμβουλευτικό και επιμορφωτικό έργο σε ευπαθείς ομάδες. Παράλληλα τα τελευταία χρόνια έχει αναλάβει εκπαιδευτικό έργο σε φορείς εκπαίδευσης με τη μορφή εισηγήσεων σε σεμινάρια, εργαστήρια, καθώς και διδασκαλία μαθημάτων σε δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα (Τμήμα Ψυχολογίας Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Τμήμα Ψυχολογίας Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, ΑΣΠΑΙΤΕ). Έχει δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά, καθώς και συμμετοχές με αναρτημένες ανακοινώσεις σε συνέδρια και ημερίδες. Ασκεί ιδιωτικά κλινικό έργο με εξειδίκευση σε ζητήματα ψυχοδυναμικής αξιολόγησης, συμβουλευτικής και ψυχοθεραπευτικών παρεμβάσεων σε παιδιά, εφήβους, νεαρούς ενηλίκους και γονείς.
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις
- Adam, Α., Kiosseoglou, G., Abatzoglou, G., & Papaligoura, Z. (2018). A comparison of three – factor structure models using WISC-III in Greek children with learning disabilities. Annals of General Psychiatry.
- Αδάμ, Α., & Χατζοπούλου, Δ. (2012). Αφιέρωμα: Όψεις της παιδοψυχιατρικής κλινικής παρέμβασης (I), Επιμέλεια: Γ. Αμπατζόγλου. Διαγνωστικά ερωτήματα και θεραπευτικές προτάσεις σε παιδιά και εφήβους με μαθησιακές και συναισθηματικές δυσκολίες. Σύναψις, Τριμηνιαία Επιθεώρηση Ψυχιατρικής, Νευροεπιστημών και Επιστημών του Ανθρώπου, Απρίλιος- Ιούνιος, Τόμος 8, Νο 25, σελ. 16-21.
- Αβραμίδου Ε., Αδάμ Α., Φωτιάδου Ε., Χατζηδημητρίου Χ., & Αμπατζόγλου, Γ. (2007). Διαγνωστική και θεραπευτική διαδικασία με αίτημα διαταραχές ομιλίας και λόγου. Θέματα Ειδικής Αγωγής, Αύγουστος- Οκτώβριος, Τεύχος 38, σελ. 93-99.
- Αμπατζόγλου Γ., Αδάμ Α., Δεληνικοπούλου Ε., & Χατζηδημητρίου, Χ. (2007). Η κλινική ανάγνωση των ψυχομετρικών δοκιμασιών ως μέσο κατανόησης της εμπειρίας της νόσου σε παιδιά που νοσηλεύθηκαν με λευχαιμία – Μια πρώτη προσέγγιση. Τετράδια Ψυχιατρικής, Ιούλιος – Αύγουστος – Σεπτέμβριος, Νο 99, σελ. 131- 138.
- Αδάμ, Α., Δεληνικοπούλου, Ε., Γαβράς, Χ., Αθανασιάδου, Φ., & Αμπατζόγλου, Γ. (2007). Η ψυχολογική διερεύνηση της εμπειρίας της νόσου σε παιδιά και εφήβους που νοσηλεύθηκαν με λευχαιμία. Τετράδια Ψυχιατρικής, Απρίλιος – Μάιος – Ιούνιος, Νο 98, σελ. 59- 68.