Τεχνικές και πρακτικές Αξιολόγησης
Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Κατάρτιση-Επιμόρφωση
(Evaluation in Education and Evaluation in Lifelong Learning)
Στο συγκεκριμένο μάθημα αναλύονται πρακτικά μοντέλα Αξιολόγησης, όπου διασυνδέονται θεωρητικά σχήματα για τη μέθοδο Αξιολόγησης. Δίνεται έμφαση στις διαφορετικές μορφές Αξιολόγησης που αντιστοιχούν σε διαφορετικούς εκπαιδευτικούς-επαγγελματικούς χώρους. Επίσης, αξιοποιούνται και ειδικά ζητήματα που σχετίζονται με το περιεχόμενο του προς αξιολόγηση θέματος, ώστε να ενσωματωθεί και η αντίστοιχη θεωρία. Το ζήτημα το τεχνικό για οποιαδήποτε μορφή Αξιολόγησης προσδιορίζεται συνδυαστικά και από το είδος της Αξιολόγησης σε σχέση με το χρόνο και το έργο που πρέπει να επιτελεστεί. Σε πρακτικό επίπεδο, επιδιώκεται να αναδειχθεί η πολυπαραγοντική οργάνωση των μοντέλων Αξιολόγησης. Στο μικρο-επίπεδο, παρουσιάζονται ευέλικτα μοντέλα Αξιολόγησης ως επιλεκτικά μοντέλα που μπορούν να είναι αποδοτικά σε επαναλαμβανόμενες αξιολογήσεις σε εκπαιδευτικά και επαγγελματικά περιβάλλοντα.
Ενότητα 1η Εννοιολογική αποσαφήνιση του όρου «εκπαιδευτική αξιολόγηση»
Ενότητα 2η Μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Ενότητα 3η Κοινωνία της Μάθησης & δεξιότητες για τον 21ο αιώνα
Ενότητα 4η Αξιολόγηση της Επίδοσης των Εκπαιδευομένων στα Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης
Ενότητα 5η Τεχνικές Αξιολόγησης της Επίδοσης των Εκπαιδευόμενων: (Α΄μέρος)
Ενότητα 6η Τεχνικές Αξιολόγησης της Επίδοσης των Εκπαιδευόμενων: (Β΄μέρος)
Ενότητα 7η Τεχνικές Αξιολόγησης της Επίδοσης των Εκπαιδευόμενων: (Γ΄μέρος)
Ενότητα 8η Η αξιολόγηση του έργου του εκπαιδευτικού και η επαγγελματική του ανάπτυξη
Ενότητα 9η Αξιολόγηση Σχολικών Μονάδων
Ενότητα 10η Σχεδιασμός και υλοποίηση αξιολογικών εργαλείων (Α΄μέρος)
Ενότητα 11η Σχεδιασμός και υλοποίηση αξιολογικών εργαλείων (Β΄μέρος)
Ενότητα 12η Η περιγραφική αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας.
Ενότητα 13η Το πρόγραμμα PISA και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συστημάτων
Assessment Reform Group (2002). Assessment for learning: 10 principles. University of Cambridge: Assessment Reform Group. https://www.hkeaa.edu.hk/doclibrary/sba/hkdse/eng_dvd/doc/Afl_principles.pdf
Barkatsas, T. & McLaughlin, P. (Eds.) (2021). Authentic Assessment and Evaluation Approaches and Practices in a Digital Era. Brill.
Black, P. & Wiliam, D. (1998). Inside the black box: raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, 80(2), 139-148. https://weaeducation.typepad.co.uk/files/blackbox-1.pdf
Care, E., Griffin, P. & Wilson, M. (Eds.). (2018). Assessment and teaching of 21st century skills: Research and applications. Springer International Publishing.
Field, A. (2016). Η Διερεύνηση της Στατιστικής με το SPSS της IBM. Προπομπός.
Gardner, J. (Eds.) (2012). Assessment and learning. London: Sage.
Κασσωτάκης, M. (2013).Θεωρητικές προσεγγίσεις & πρακτικές εφαρμογές Αθήνα: Γρηγόρη.
Kershner, B. (2021). Understanding Educational Complexity: Integrating Practices and Perspectives for 21st Century Leadership. Brill.
Oosterhof, Α., (Κασιμάτη, Αικ. επιμ). (2010). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση: Από τη Θεωρία στην Πράξη. Αθήνα: Έλλην.
Πετροπούλου, Ο., Κασιμάτη, Αικ. & Ρετάλης, Σ. (2015). Σύγχρονες Μορφές Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης με Αξιοποίηση Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών. Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα.
ΥΠΠΕΘ-ΙΕΠ (2019). Οδηγός Εκπαιδευτικού για την Περιγραφική Αξιολόγηση στο Νηπιαγωγείο. http://iep.edu.gr/el/deltia-typou-genika/odigos-ekpaideftikoy-gia-tin-perigrafiki-aksiologisi-sto-nipiagogeio
ΥΠΠΕΘ-ΙΕΠ (2019). Οδηγός Εκπαιδευτικού για την Περιγραφική Αξιολόγηση στο Δημοτικό. Τεύχη Α΄, Β΄& Γ’. http://iep.edu.gr/el/deltia-typou-genika/odigos-ekpaideftikoy-gia-tin-perigrafiki-aksiologisi-sto-dimotiko
ΥΠΠΕΘ-ΙΕΠ (2019). Οδηγός Εκπαιδευτικού για την Περιγραφική Αξιολόγηση στο Γυμνάσιο. Τεύχη Α΄, Β΄ & Γ’. http://iep.edu.gr/el/deltia-typou-genika/odigos-ekpaideftikoy-gia-tin-perigrafiki-aksiologisi-sto-gymnasio
Ρεκαλίδου, Γ. (2011). Αξιολόγηση της μάθησης ή αξιολόγηση για τη μάθηση. Αθήνα: Πεδίο
Ρούσσος, Π. & Τσαούσης, Γ. (2020). Στατιστική Εφαρμοσμένη στις Κοινωνικές Επιστήμες με τη Χρήση του SPSS και του R. Αθήνα: Gutenberg.
Silver, C., & Lewins, A. (2018). Ποιοτική έρευνα υποστηριζόμενη από Λογισμικά: ένας οδηγός βήμα προς βήμα. Liberal Books.
Wiliam, D. (2016). Embedded formative assessment. Solution Tree.
O Γεώργιος Λογιώτης εργάζεται είναι εκπαιδευτικός στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής Ψυχολογίας και του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Ε.Κ.Π.Α.. Επίσης, είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στην Εκπαιδευτική Αξιολόγηση και Διδάκτωρ Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Έχει ασκήσει καθοδηγητικό και συμβουλευτικό έργο ως Υπεύθυνος Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού στη Δ.Δ.Ε. Β’ Αθήνας (2012-2018). Διδάσκει στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, στο Ινστιτούτο Επιμόρφωσης (2008 μέχρι σήμερα) και στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας (2018 μέχρι σήμερα).
Στα διδακτικά, συγγραφικά και ερευνητικά του ενδιαφέροντα εντάσσονται η Εκπαιδευτική Πολιτική, η Εκπαιδευτική Αξιολόγηση, η Συμβουλευτική και ο Προσανατολισμός και η Εκπαίδευση Ενηλίκων.
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις
- Λογιώτης, Γ. (2021). Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός: Διακυβεύματα εθνικών και υπερεθνικών πολιτικών. Αθήνα: Andy’s publishers.
- Kalerante E., Logiotis, G. (2019). The Assessment not done: Legislative Textualism and Educational Bureaucracy (1982-2013), International Journal of Social Sciences and Management Review, 2 (4), 127-142.
- Λογιώτης, Γ., Καλεράντε, Ε. (2018). Η εννοιολόγηση της διαδικασίας της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών: πολιτικές αναπαραστάσεις και ιδεολογικά σημαίνοντα. Στο Συλλογικό Τόμο με τίτλο «Ανιχνεύοντας την Κρίση» Επιμ. Βιτσιλάκη, Χ. & Γουβιάς, Δ. Αθήνα: Gutenberg.
- Λογιώτης, Γ., Καλεράντε, Ε. (2016). Συνδικαλιστικός λόγος για την αξιολόγηση: αποχρώσεις των διαφορετικών πολιτικών τάσεων και νοημάτων. Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου με θέμα: «Αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών: σύγχρονες τάσεις, διλήμματα & προοπτικές. Αθήνα 28-29 Μαΐου 2016 Ελληνική Εταιρεία Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης.
Η Στεργιανή Γκιαούρη είναι Ψυχολόγος, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ψυχολογίας της Ειδικής Αγωγής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές της σπουδές στη Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και έχει επίσης πτυχίο Διοίκησης Επιχειρήσεων από το Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας. Διαθέτει μεταπτυχιακό δίπλωμα στην Κοινωνική Ψυχιατρική και Παιδοψυχιατρική από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Συνέχισε διδακτορικές και μεταδιδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας στα ερευνητικά πεδία της Ειδικής Αγωγής και της Εφαρμοσμένης Αναπτυξιακής Ψυχολογίας. Έχει πολυετή εργασιακή, κλινική και διδακτική εμπειρία στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στο πεδίο της Σχολικής Ψυχολογίας και της Ειδικής Αγωγής. Προσανατολίζεται κυρίως στις ερευνητικές περιοχές της Ειδικής Αγωγής, της Νοητικής Αναπηρίας, της Ψυχοεκπαιδευτικής Αξιολόγησης, της Συμπεριληπτικής Εκπαίδευσης, της Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης παιδιών και εφήβων με δυσκολίες στη μάθηση και στη ζωή. Είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια ενηλίκων και συστημική-οικογενειακή ψυχοθεραπεύτρια. Έχει δημοσιεύσει ερευνητικές εργασίες σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά, συλλογικούς τόμους και είναι συν-συγγραφέας βιβλίων σχετικών με τη Ψυχολογία και την Ειδική Αγωγή. Έχει συμμετάσχει σε συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Δημοσιεύσεις
- Γκιαούρη, Σ. ( υπό έκδοση). Επανεξετάζοντας τις σύγχρονες πρακτικές για τον σχεδιασμό της αξιολόγησης των φοιτητών/τριών για συμπερίληψη και κοινωνική δικαιοσύνη στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κεφάλαιο στο συλλογικό τόμο (επιμ. Ε. Καλεράντε) Εκπαιδευτική πολιτική και έρευνα για την αξιολόγηση Θεωρητικός λόγος και πολιτικές πρακτικές στις διαδικασίες αξιολόγησης (Β’ τόμος). Εκδόσεις Γρηγόρη.
- V. Alfonco, B. Bracken, & R. Nagle (2024). Ψυχοεκπαιδευτική αξιολόγηση παιδιών πρώτης παιδικής ηλικίας. (επιμ. Γκιαούρη, Σ. ). Εκδόσεις Κωνσταντάρας.
- Γκιαούρη, Σ., Στογιάννου, Η., Κουκόσια, Ι., Κωνσταντινίδης, Γ., & Βλαχάβα, Δ. (2023). Οδηγός δράσης για ένα ευαισθητοποιημένο σχολείο στις τραυματικές εμπειρίες ζωής των παιδιών (ηλεκτρονικό βιβλίο). En-tiposis.
- Γκιαούρη, Σ., Αλευριάδου, Α., & Χαριτάκη, Γ. (2023). Ερευνητικά τεκμηριωμένες ψυχοεκπαιδευτικές προσεγγίσεις για άτομα με νοητικές αναπηρίες. Κεφάλαιο στο βιβλίο των Παντελιάδου, Σ., & Αργυρόπουλος, Β. (επιμ. σελ. 139-188). Από την έρευνα στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Πεδίο.
- Γκιαούρη, Σ. Αλευριάδου, Α., & Αντωνίου, Α-Σ. (2023). Η μελέτη της μνήμης και της μάθησης στα άτομα με νοητική αναπηρία: Νέες προκλήσεις για το εκπαιδευτικό πεδίο. Κεφάλαιο στο βιβλίο του Αντωνίου Αλέξανδρου-Σταμάτιος, Σύγχρονες προσεγγίσεις στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
- Αλευριάδου, Α., Γκιαούρη, Σ., & Αντωνίου, Α-Σ. (2023). Η αντίληψη του θανάτου και η διαχείριση του πένθους σε παιδιά και εφήβους με νοητική αναπηρία. Κεφάλαιο στο βιβλίο του Αντωνίου Αλέξανδρου-Σταμάτιος, Διεπιστημονικές (επανα-)προσεγγίσεις στο γεγονός του θανάτου. Αθήνα: Gutenberg.
- Hallahan, D.P., Kauffman, J.M., & Pullen, P.C. (2022). Exceptional learners. An introduction to special education (επιστημονική επιμέλεια ελληνικής μετάφρασης βιβλίου Γκιαούρη, Σ., Κλήμης, Α., Μαυροπαλιάς, Τ., Τσιμπιδάκη, Α., & Τραγουλιά Ε.). Αθήνα: Gutenberg.
- Stergiani Giaouri, Marianna Hatzopoulou, Spyridoula Karipi, Anastasia Alevriadou, & Vassilis Kourbetis. (2022). The role of Deaf practitioners as Role Models and Sign Language teachers in three European countries. Trends in Psychology.
- Stergiani Giaouri, Spyridoula Karipi, Anastasia Alevriadou, Marianna Hatzopoulou, & Vassilis Kourbetis (2022). DEAF ADULTS AS ROLE MODELS FOR THE HEARING WORLD: A LITERATURE REVIEW European Journal of Special Education Research, 8(1), 1-22.
- Stergiani Giaouri (2021). Utilizing telepsychology at school: New challenges and concerns European Journal of Social Sciences Studies, 6(3), 1-13.
- Γκιαούρη, Σ., & Αλευριάδου, Α. (2021). Εισαγωγή στη Νευροψυχολογία των Γενετικών Συνδρόμων σχετιζόμενων με τη νοητική αναπηρία υπό το πρίσμα της Αναπτυξιακής Προσέγγισης. Στο Α.-Χ. Μαλεγιαννάκη & Μ-Ε. Κοσμίδου (Επιμ.), Νευροψυχολογία των γενετικών Συνδρόμων (σελ. 25-44). Αθήνα: Gutenberg.
- Rachanioti, E., Giaouri, S., Laskaraki, E., & Alevriadou, A. (2021). Can I Work Here? Employment Barriers for Individuals with Intellectual disabilities in Greece. JOURNAL OF INTELLECTUAL DISABILITY DIAGNOSIS AND TREATMENT, 9, 354-362.
- Γκιαούρη, Σ., Αλευριάδου, Α., & Ραχανιώτη, Ε. (2021). Κοινωνική ανάπτυξη παιδιών με νοητική αναπηρία και σύνδρομο Down στη γενική και ενιαία εκπαίδευση. Αθήνα: Κάλλιπος. https://repository.kallipos.gr/handle/11419/8012
- Kourbetis, V., Alevriadou, A., Karipi, S., Giaouri, S., & Passos, D. (2021). A MOOC Inclusive Platform Open to Deaf Role Models. In G. Ubachs, S. Meuleman & A. Antonaci (Eds). Higher Education in the new normal: the role of online, blended and distance learning. Proceedings of the Innovating Higher Education Conference, 3 – 5 November 2021 in Bari (IT).
- Γκιαούρη, Σ., Αντωνίου, Α-Σ., & Αλευριάδου, Α. (2021). Γέφυρες μετάβασης από το σχολείο στην εργασία και Δια Βίου Ανάπτυξη για άτομα με νοητική αναπηρία. Αθήνα: Παρισιάνου.
- Giaouri, S., Rachanioti, E., Antoniou, A-S., & Alevriadou, A. (2020). Revisiting the role of visual perception on the reading skills of students with learning disabilities: Some educational planning challenges European Journal of Special Education Research, 5(3), 81-99.
- Γκιαούρη, Σ. (2020). Ανταπόκριση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και προαγωγή ψυχολογικής ευημερίας στην Πανεπιστημιακή Κοινότητα. Κοζάνη: En-tiposis.
- Γκιαούρη, Σ. (2020). Οδηγός παροχής υπηρεσιών τηλεψυχολογίας στο εκπαιδευτικό πεδίο. Κοζάνη: En-tiposis.
- Alevriadou, A., Rachanioti, E., & Giaouri, S. (2018). The relationship of Inhibitory Processes and Working Memory to Intelligence and Reading Skills in Children with Mild Intellectual Disabilities and Borderline Intelligence. International Conference on Social Science, Humanities & Education, 21-23 December 2018 in Berlin, Germany.
- Αλευριάδου, Α., Γκιαούρη, Σ., & Παυλίδου Κ. (2016). Προβλήματα συμπεριφοράς σε άτομα με νοητική αναπηρία: Διαχείριση στο πλαίσιο της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης. Αθήνα: Πεδίο.