Μεθοδολογία έρευνας στην Αξιολόγηση
Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Κατάρτιση-Επιμόρφωση
(Evaluation in Education and Evaluation in Lifelong Learning)
Στο συγκεκριμένο μάθημα αναλύονται ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι, που μπορούν να εφαρμοστούν στη μελέτη μοντέλων Αξιολόγησης. Διερευνώνται προϋποθέσεις, αρχές και μέθοδοι που πρέπει να επιλεγούν, προκειμένου να οργανωθεί ένα σύστημα Αξιολόγησης. Ειδικότερα, προσδιορίζονται κριτήρια για την οργάνωση Αξιολογικών Μοντέλων με βάση προσδιορισμένους στόχους Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ινστιτούτων, Οργανισμών και Φορέων. Εξετάζονται συστήματα Αξιολόγησης ως προς την εγκυρότητα και αξιοπιστία τους, ώστε να διαφανεί ότι η εφαρμογή συστήματος Αξιολόγησης προϋποθέτει έρευνα, που θα διασυνδέει πολλαπλά πεδία θεωρίας, στόχων, προθετικότητας ατόμων, ανέλιξη στην ιεραρχία, επιβράβευση ή αποδοκιμασία. Επίσης, διαχωρίζεται η Αξιολόγηση δομών και λειτουργικότητας από την Αξιολόγηση ατόμων ή ομάδων.
Ενότητα 1η Βασικές αρχές Μεθοδολογίας Κοινωνικής Έρευνας και ανάλυση ποσοτικών δεδομένων
Ενότητα 2η Εισαγωγή στην μεθοδολογία της έρευνας με έμφαση στην ποιοτική ανάλυση
Ενότητα 3η Κοινωνικο-ψυχολογική Ανάλυση Λόγου
Ενότητα 4η Ποιοτικές μέθοδοι στην Εκπαίδευση: Θεωρητικοί προβληματισμοί και πρακτικές εφαρμογές
Creswell, J. (2016) H έρευνα στην εκπαίδευση, Σχεδιασμός, Διεξαγωγή & Αξιολόγηση Ποσοτικής και Ποιοτικής έρευνας, Ιων.
Γώγου, Λ., Καλεράντε, Ε., Ελευθεράκης, Θ., Κουστουράκης, Γ., Γιαβρίμης, Π., Νικολάου, Σ. (2020). Ποιοτικές Μέθοδοι στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Γρηγόρης.
Dancey, C.P. & Reidy, J. (2020). Στατιστική χωρίς μαθηματικά. Αθήνα: Κριτική.
Delamont, S. (Ed.). (2012). Handbook of qualitative research in education. Edward Elgar Publishing.
Dickerson, P. (2021). Κοινωνική ψυχολογία: Παραδοσιακές και κριτικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Κριτική.
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (Κάλλιπος)
Lichtman, M. (2012). Qualitative research in education: A user’s guide. London: Sage.
Potter, J. & Wetherell, M. (2009) Λόγος και κοινωνική ψυχολογία: Πέρα από τις στάσεις και τη συμπεριφορά. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.
Τσιώλης Γ. (2014). Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική έρευνα. Αθήνα: Κριτική.
Wetherell, M., Taylor, S. & Yates, S.J. (Eds.) (2001a) Discourse as data: A guide for analysis. London: Sage & The Open University.
Wetherell, M., Taylor, S. & Yates, S.J. (Eds.) (2001b) Discourse theory and practice: A reader. London: Sage & The Open University.
Ο Αργύρης Κυρίδης είναι καθηγητής στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1988), όπου και αναγορεύτηκε διδάκτορας της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης(1994). Επίσης έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Κοινωνιολογία και στην Πολιτική Επιστήμη στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (University of London – Birkbeck College) (1988 – 1989). Διδάσκει ή έχει διδάξει σε προπτυχιακό επίπεδο, εκτός από το Τ.Ε.Π.Α.Ε. του Α.Π.Θ., στο Τμήμα Νηπιαγωγών, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, στο Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών, στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Π.Δ.Μ. και στο Ε.Α.Π. τις Θεματικές Ενότητες ΕΠΟ41 και ΕΚΠ60 (συντονιστής). Σε μεταπτυχιακό επίπεδο έχει διδάξει στο Π.Τ.Ν. του Π.Δ.Μ. (2006 – 2012) στο Π.Τ.Δ.Ε. του Π.Δ.Μ. (1995 – 2012), Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών του Π.Δ.Μ. (2009 – 2012), στο Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών (2002 – 2003, 2011 – 2012 και 2013 – 2017) και στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Κατεύθυνση Διδακτική της Βιολογίας) του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (2004-2008). Το συγγραφικό του έργο και τα ερευνητικά μου ενδιαφέροντά επικεντρώνονται σε ζητήματα που αφορούν τις μεθόδους έρευνας (ποσοτικές και ποιοτικές), την κοινωνιολογία, την κοινωνιολογία της εκπαίδευσης, την κοινωνιολογία του πολιτισμού, την κοινωνιολογία του εθνικισμού, την κοινωνιολογία των νέων τεχνολογιών και την πολιτική κοινωνιολογία. Έχει εκδώσει βιβλία ως μοναδικός συγγραφέας καθώς και βιβλία με άλλους συνεργάτες. Εργασίες του έχουν συμπεριληφθεί σε ξενόγλωσσους και ελληνόγλωσσους συλλογικούς τόμους και έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ξενόγλωσσα και ελληνικά περιοδικά.
https://scholar.google.com/citations?user=EFyN7eAAAAAJ&hl=el
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις
- Kontogianni, V., Tourtouras, Ch., Kyridis, A. & Pehlivanou, E. (2021). Education and Social Exclusion of Children with Chronic Diseases: The Case of Schooling Within Greek Hospitals. International
Research in Education, 9(1), 73-92. https://doi.org/10.5296/ire.v9i1.18599 . - Research in Education, 9(1), 73-92. https://doi.org/10.5296/ire.v9i1.18599 .
- Anastasiadou, F., Kyridis, A. Tourtouras, Ch., Zagkos, Ch. & Pehlivanos, E. (2021). Socioeconomic profile and study choice. The case of university students in Greece. Academia, 23-24,3-23. https://doi.org/10.26220/aca.3595
- Theodosiadou, S., Kyridis, A. (2021). Making sense of the image of TV in Greek preschoolers’ drawing. Journal of Early Childhood Research, 0(0), 1-17. https://doi.org/10.1177%2F1476718X211045731
- Zagkos, C., Kyridis, A., Kamarianos, I., Dragouni, Κ. E., Katsanou, A., Kouroumichaki, E., Papastergiou, N., & Stergianopoulos, E. (2022). Emergency Remote Teaching and Learning in Greek Universities During the COVID-19 Pandemic: The Attitudes of University Students. European Journal of Interactive Multimedia and Education, 3(1), e02207. https://doi.org/10.30935/ejimed/11494
- Κυρίδης, Α., Θάνος, Θ., Καμαριανός , Γ., Φωτόπουλος, Ν. (2017). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Εισαγωγή σε βασικές έννοιες και θεματικές. Αθήνα: Gutenberg. [Συμμετέχουν Κ. Τσουκαλάς, Μ. Ηλιού, Μ. Παυλή – Κορρέ και Χρ. Τουρτούρας]
- Κυρίδης, Α. (2020). Ο φοιτητικός πληθυσμός ως εργατικό δυναμικό ευκαιρίας. Χαρακτηριστικά, προβλήματα και διαστάσεις της φοιτητικής εργασίας. Αθήνα: ΙΝΕ – ΓΣΕΕ.
- Κυρίδης, Α. (2022). Τα σχολικά όνειρα, οι σπουδές και η μελλοντική εργασία φοιτητών και φοιτητριών ελληνικών Α.Ε.Ι. Διαδρομές μεταξύ της ελπίδας και τ ης ματαίωσης. Αθήνα: ΚΑΝΕΠ – ΓΣΕΕ.
- Papadakis, N., Drakaki, M., Kyridis, A., Papargyris, A. (2022). Youth in Greece, today: Remarks on the EU State of Play in Youth Unemployment and NEETs—Key Determinants of Greek Young Peoples’ Life Course. In: Anagnostopoulou, D., Skiadas, D. (eds) Higher Education and Research in the European Union. Springer, Cham.
Ο Παναγιώτης Γιαβρίμης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου με γνωστικό αντικείμενο “Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης και Εκπαιδευτική Έρευνα”. Αποφοίτησε από την Παιδαγωγική Ακαδημία Μυτιλήνης. Φοίτησε στο ΜΔΔΕ (Ειδική Αγωγή) και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού Σχολικής Ψυχολογίας (Τμ. Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ), μεταπτυχιακού σχετικό με την τοπική ανάπτυξη και έρευνα (Τμ Κοινωνιολογίας, Παν. Αιγαίου) και διδακτορικού του Τμήματος ΦΠΨ του ΕΚΠΑ. Έχει επαγγελματική και διδακτική εμπειρία 35 ετών. Έχει διδάξει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο σε διάφορα ελληνικά πανεπιστήμια, ενώ έχει συνεργαστεί με ερευνητικές ομάδες που ασχολούνται με θέματα σχετικά με τη μετανάστευση, τη διαχείριση κρίσεων, την αναπηρία κ.λπ. Επίσης, έχει δημοσιεύσει αρκετά βιβλία και εργασίες σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά, σε πρακτικά συνεδρίων και συλλογικούς τόμους. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στο πλαίσιο της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης και αφορούν τις εκπαιδευτικές ανισότητες, τις ΤΠΕ, τη δια βίου εκπαίδευση, την ειδική αγωγή, την εκπαιδευτική πολιτική και τη διδακτική της Κοινωνιολογίας.
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις
- Γιαβρίμης, Π., Ζήση, Χ. & Πετρά, Λ. (2017). Εκπαιδευτική Έρευνα: Ποσοτική και ποιοτική προσέγγιση των αξιών των εκπαιδευτικών. Αθήνα: Επίκεντρο
- Γιαβρίμης, Π. (2020). Εισαγωγή στον σχεδιασμό της διδασκαλίας στην Κοινωνιολογία Ένα μμοντέλο μετασχηματιστικής διδακτικο-παιδαγωγικής προσέγγισης. Αθήνα: Gutenberg.
- Γιαβρίμης, Π. (2022). Κοινωνιολογία και Εκπαίδευση: Θεωρία και έρευνα. Αθήνα: Μπένος.
- Giavrimis, P. (2020). Educational Policy and Multiple Disabilities in Greece of the Crisis: A Case Study of Inequalities. Open Journal for Sociological Studies,3(1), 23-36.
- Giavrimis, P. (2020). Sociological Approaches to ICT Integration in Primary School Through Students’ Views. SN Computer Science, 1(5), 1-10.
- Giavrimis, P. (2020). School Bullying. Teacher Interpretation Schemes and Conceptualizations. International Journal of Sociology of Education, 9(3), 325-347
- Giavrimis, P. (2020). Greek Secondary Education Teachers’ Views on Inclusive Education of People with Intellectual Disabilities. Disability, CBR and Inclusive Development, 31(4),7-25.
- Giavrimis, P. (2022). Shadow Education as a Tool of “Colonization” of Public Education. International Journal of Educational Reform. https://doi.org/10.1177%2F10567879221110516
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις
- Κωνσταντινίδου, Ε. (2020) Ένα πλαίσιο κοινωνικο-ψυχολογικής ανάλυσης του αφηγηματικού λόγου των σχολικών βιβλίων ιστορίας: Η σχολική ιστοριογραφία ως εκδοχή κοινότοπου εθνικισμού. Στο Λ. Γώγου, Ε. Καλεράντε, Γ. Κουστουράκης, Π. Γιαβρίμης & Σ. Νικολάου (επιμ.) Ποιοτικές μέθοδοι στην εκπαίδευση: Θεωρητικοί προβληματισμοί και πρακτικές εφαρμογές (σ. 262-284). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη
- Κωνσταντινίδου, Ε. (2020) Μελετώντας τα σχολικά βιβλία ιστορίας ως συνονθυλεύματα λόγου/πειθαρχίας: Μια κοινωνικοψυχολογική οπτική με εστίαση στη διακυβέρνηση της ταυτότητας στο πλαίσιο της αφήγησης. Στο Κ. Μπονίδης & Γ. Ζαρίφης (επιμ.) Παιδαγωγική επιστήμη της αγωγής – Επιστήμες της Αγωγής: Επιστημολογικά και μεθοδολογικά ζητήματα (σ. 301-315). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Γράφημα
- Konstantinidou, E. (2014) Facts and emotions in the construction of the national ‘self’ and the Balkan neighbour/‘other’in the new history schoolbook of the 6th grade of the Greek elementary education. In D.B. Goudiras & M. Rantzou (Eds.) The image of the ‘other’/neighbour in the educational systems of the Balkan countries (1998-2013) (pp. 410-421). Thessaloniki: University of Macedonia Press.
- Konstantinidou, E. & Iordanidis, G. (2013) Studying educational leadership for social justice as identity: Towards a critical-reflexive discourse analysis of academic research texts. MENON: Journal of Educational Research, 2a, 122-134.
O Nίκος Φωτόπουλος είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής της Σχολής Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με γνωστικό αντικείμενο
«Κοινωνιολογία των Πολιτισμικών και Εκπαιδευτικών Πρακτικών», καθώς και Επιστημονικός Διευθυντής του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ. Έχει διδάξει και έχει δώσει διαλέξεις ως επισκέπτης καθηγητής σε Πανεπιστημακά Ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού αντίστοιχα. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα κινούνται στο χώρο της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πολιτικής, της κοινωνιολογίας του πολιτισμού, της κριτικής πολιτισμικής ανάλυσης και θεωρίας. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος επιτροπών ως εμπειρογνώμονας για θέματα εκπαίδευσης και πολιτισμού, κατάρτισης, διά βίου μάθησης και απασχόλησης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ άρθρα του έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογικούς τόμους, ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά διεθνών συνεδρίων.
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις
- Fotopoulos, N., Masini, A., & Fotopoulos, S. (2022). The Refugee Issue in the Greek, German, and British Press During the Covid‐19 Pandemic. Media and Communication, 10, 1-12.
- Goulas, C., Fotopoulos, N., & Fatourou, P. (2021). Highlighting and Interpreting Current Empirical Facets of the Greek Educational Pathogeny: A Sociological Approach. Journal of
- Educational Issues, 7, 487-506.
- Fotopoulos Ν., & Pandis, P. (2020). Early school leaving by nationality in contemporary Greece: Sociological interpretations of recent data. Journal of Education & Social Policy, 7, 81-90.
- Fotopoulos, N. (2018). VET and Employment in Modern Greece: Searching and rethinking the new role of VET in time of crisis. In N. Papadakis & P. Kalogiannaki (eds.) Crisis in Education: Socio-Economic & Cultural Challenges, Nicosia: HM Studies & Publishing, p.p 453-464.
- Fotopoulos, St., & Fotopoulos, N. (2015). European Elections and Commission Presidency: The “Americanization” of the Electoral Campaigns and the Role of the Two Major Political Parties. International Review of Social Sciences and Humanities, 9, 46-61.
- Voutsa, M. E., Borovas, G., & Fotopoulos, N. (2014). The Role of the Bretton Woods institutions in forming and spreading education policies. Procedia Economics and Finance, 9, 83-97.
- Θάνος, Θ. Kαμαριανός, Γ., Κυρίδης,Α., Φωτόπουλος,Ν. (2017) Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: Εισαγωγή σε βασικές έννοιες και θεματικές, Πρόλογος: Κωνσταντίνος Τσουκαλάς,
- Αθήνα: Gutenberg
- Ζάγκος, Χ. Κυρίδης, Α. Φωτόπουλος, Ν. (2019) Προσφυγική Κρίση και Εκπαιδευτικές Πρακτικές: από τη συστημική Ευπάθεια στη δομημένη ένταξη, Αθήνα: Κοινωνικό Πολύκεντρο