Θεωρίες Αξιολόγησης στην Εκπαίδευση
Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Κατάρτιση-Επιμόρφωση
(Evaluation in Education and Evaluation in Lifelong Learning)
Στο συγκεκριμένο μάθημα εξετάζονται εφαρμοσμένες θεωρίες Αξιολόγησης που αναφέρονται σε ζητήματα Αξιολόγησης σε όλα τα πεδία του εκπαιδευτικού έργου. Ειδικότερα, εξετάζονται συστήματα Αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται στη σχολική τάξη, στο καθημερινό έργο των εκπαιδευτικών σε μικρο και μακρο-επίπεδο. Επίσης, διερευνώνται συστήματα Αξιολόγησης εκπαιδευτικών και δομών στο χώρο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Δίνεται έμφαση σε συνδυαστικές πολιτικές που εφαρμόζονται σε συγκεκριμένες περιόδους σε άμεση συσχέτιση με την εξέλιξη κυρίως των Επιστημών της Εκπαίδευσης. Παράλληλα, πραγματοποιούνται πειραματικές εφαρμογές συστημάτων Αξιολόγησης με βάση συγκεκριμένες θεωρίες, ώστε φοιτητές/φοιτήτριες να εξοικειωθούν με διαδικασίες και κριτικά να προσεγγίσουν πιθανά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των μοντέλων Αξιολόγησης.
Ενότητα 1η Εισαγωγή στη Θεωρία της Αξιολόγησης
Ενότητα 2η Αξιολόγηση της μάθησης και Αξιολόγηση της διδασκαλίας /κοινωνία της μάθησης και δεξιότητες του 21ου αιώνα
Ενότητα 3η Σύγχρονες θεωρίες μάθησης / μετασχηματισμός εκπαίδευσης / παιδαγωγική και κοινωνική διάσταση της Αξιολόγησης
Ενότητα 4η Αξιολογικό πλαίσιο της Αξιολόγησης
Ενότητα 5η Θεωρητικό υπόβαθρο της Αξιολόγησης / Μοντέλα Αξιολόγησης
Ενότητα 6η Βασικές αρχές- φορείς της Αξιολόγησης
Ενότητα 7η Βασικοί τύποι / μορφές και λειτουργίες Αξιολόγησης
Ενότητα 8η Εναλλακτικές μορφές Αξιολόγησης
Ενότητα 9η Αξιολόγηση μαθητή/μαθήτριας
Ενότητα 10η Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού
Βεντούρης, Α. (2018). Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Αξιολόγηση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Brookhart, S., Nitko, A. J. (2018). Educational Assessment of Students (8th Edition). Pearson.
Dorans, N.J., Cook, L.L. (eds.) (2016). Fairness in Educational Assessment and Measurement (NCME APPLICATIONS OF EDUCATIONAL MEASUREMENT AND ASSESSMENT). Routledge.
Driscoll, A., Wood, S. (2007). Developing Outcomes-Based Assessment for Learner-Centered Education: A Faculty Introduction Illustrated Edition. Stylus Publishing.
Duckor, B., Holmberg, C. (2017). Mastering Formative Assessment Moves: 7 High-Leverage Practices to Advance Student Learning (1st Edition). ASCD.
Farrall, Lee M. (2012). Reading Assessment: Linking Language, Literacy, and Cognition. Wiley.
Θεοφιλίδης, Χ. (2014). Αυτοαξιολόγηση Σχολείου. Αθήνα: Γρηγόρη.
Isaacs,T, Zara, C., Herbert, G., Coombs, S. J.Smith, C. (2013). Key Concepts in Educational Assessment. Sage Publications Ltd.
Κακανά, Δ.- Μ., Μπότσογλου, Κ., Χανιωτάκης, Ν., Καβαλάρη, Ε. (2015). Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση: Παιδαγωγική και Διδακτική Διάσταση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Καλεράντε, Ε., Πλιόγκου, Β., Τζάρτζας, Γ., Ελευθεράκης, Θ. (επιμ.). (2022). Θεωρητικός Λόγος και Πολιτικές στις Διαδικασίες Αξιολόγησης. Αθήνα: Γρηγόρη (υπό δημοσίευση).
Καλοβρέκτης, Κ., Κοντού, Π., Ψυχάρης, Σ. , Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Ε.-Ά. (2018). Οι ΤΠΕ στις Επιστήμες της Αγωγής: Σχεδιασμός διδακτικών σεναρίων. Θεσσαλονίκη: Τζιόλα.
Κασσωτάκης, Μ. (2018). Αξιολόγηση των Σχολικών Μονάδων και των Εκπαιδευτικών. Αθήνα: Γρηγόρη.
Καψάλης, Α. , Χανιωτάκης, Ν. (2015). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Κενδέου, Π., Μιχαηλίδου, Α. Πασιαρδής, Π., Στυλιανίδης, Μ., Τσιάκκιρος, Α., Χριστοφίδου, Έ. (2014) (επιμ. Πασιαρδής, Πέτρος). Αξιολόγηση Προγραμμάτων & Προσωπικού στην Εκπαίδευση Ι. Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων – Τόμος Ι. Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων.
Κωνσταντίνου, Χ., Κωνσταντίνου, Ι. (2017). Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
McMillan, J. (2017). Classroom Assessment: Principles and Practice that Enhance Student Learning and Motivation. Pearson.
Παπαδοπούλου, Α., Μπούρας, Α. (2021). Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Γρηγόρη.
Πασιαρδής, Π. Σαββίδης, Ι., Τσιάκκιρος, Α. (2014) (επιμ. Πασιαρδής, Π.). Αξιολόγηση Προγραμμάτων & Προσωπικού στην Εκπαίδευση IΙ. Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Έργου και Εκπαιδευτικών – Τόμος ΙΙ. Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων.
Pearsall, G. (2018). Fast and Effective Assessment: How to Reduce Your Workload and Improve Student Learning. ASCD.
Ταρατόρη-Τσαλκατίδου, Ε. (2015). Σχολική Αξιολόγηση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Η Βασιλική Πλιόγκου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και Εφαρμογές στην Εκπαίδευση». Έχει λάβει Πτυχίο Παιδαγωγικής από το Πανεπιστήμιο Πατρών, έχοντας ολοκληρώσει τις βασικές σπουδές της, με υποτροφία του ΙΚΥ, στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης στα «Δικαιώματα Παιδιών». Κατέχει δύο Μεταπτυχιακά Διπλώματα Ειδίκευσης στις Επιστήμες Εκπαίδευσης και Αγωγής από τα Πανεπιστήμια Λονδίνου-Αθηνών και Δ. Μακεδονίας και αντίστοιχο Διδακτορικό Δίπλωμα από την Παιδαγωγική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Επί σειρά ετών έχει συνεργαστεί ως διδάσκουσα και ερευνήτρια με το ΑΠΘ, ΔΠΘ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ενώ συνεχίζει να συνεργάζεται με το ΕΑΠ, την ΑΣΠΑΙΤΕ Θεσσαλονίκης και το Frederick University of Cyprus. Είναι μέλος του Μητρώου Κύριου Διδακτικού Προσωπικού και εμπειρογνώμονας του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ) σε θέματα φύλου και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Είναι κριτής σε δεκαπέντε και πλέον ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα επιστημονικά περιοδικά. Οι ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις της διαπνέονται από τις αρχές, τις επιστημολογικές και μεθοδολογικές θεωρήσεις της Παιδαγωγικής Επιστήμης και των Επιστημών Εκπαίδευσης, με έμφαση στα αντικείμενα διασύνδεσης εκπαίδευσης και οικογενειών, πολιτειότητας, φύλου, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και εκπαιδευτικών εφαρμογών σε διαφορετικούς πληθυσμούς/δέκτες, κυρίως στην προσχολική και σχολική ηλικία σε εκπαιδευτικά πλαίσια τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης. Είναι η Διευθύντρια του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Μελετών και Καινοτόμων Εκπαιδευτικών Πρακτικών της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του ΠΔΜ, η Τμηματικά Υπεύθυνη ERASMUS και Πρακτικής Άσκησης, καθώς και η Αν. Πρόεδρος της ΕΠΕΣ νομού Καστοριάς. Είναι η Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας της Παγκόσμιας Οργάνωσης Προσχολικής Εκπαίδευσης (ΟΜΕΡ) και μέλος του Δ.Σ. του Παιδικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. Έχει διακριθεί με το Βραβείο της Διεθνούς Επιτροπής της ΟΜΕΡ για το 2016 στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο πλαίσιο του Global Action Programme της UNESCO, στο Πανεπιστήμιο Ewha Womans της Σεούλ, στη Νότια Κορέα, τον Ιούλιο 2016.
Ενδεικτικές δημοσιεύσεις
- Πλιόγκου, Β., Καρακατσάνη, Δ. (επιμ.) (2020). Σύγχρονες τάσεις στην Παιδαγωγική Θεωρία και Πρακτική. Δημοκρατία, Πολιτειότητα, Ετερογένεια. Αθήνα: Gutenberg (σσ. 391 σελ.).
- Καλεράντε, Ε., Πλιόγκου, Β., Τζάρτζας, Γ., Ελευθεράκης, Θ. (επιμ.). (2022). Θεωρητικός Λόγος και Πολιτικές στις Διαδικασίες Αξιολόγησης. Αθήνα: Γρηγόρη (υπό δημοσίευση).
- Pliogou, V., Grivopoulou, A., Karakatsani, D., Hatzis, Y. (2022). Teaching education process and citizenship in the contemporary digital environment: A literature review. International Journal of Educational Innovation, Vol 4, Issue 2, 68-78.
- Saramourtsi, E., Zafiri, M., Pliogou, V. (2020). Gender Stereotypes in Children’s Play, Pro-social and Aggressive Behavior in the Kindergarten Class: The Kindergarten Teachers’ Stance. Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3310 – 3322. DOI: 10.13189/ujer.2020.082587 Διαθέσιμο στο: http://www.hrpub.org/journals/article_info.php?aid=10329
- Moumoulidou, M., Karadimitriou, K., Pliogou, V. (2020). A Case Study of Peer Tutoring Implementation at University: Investigating the Students’ Difficulties that Were Faced with the Method and the Tutors’ Difficulties in Applying It. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7 (4) Special Issue, 1-13. DOI: https://doi.org/10.17220/ijpes.2020.04 Διαθέσιμο στο: https://dergipark.org.tr/en/pub/pes/issue/57050/803565
- Teliousi, V., Zafiri, M., Pliogou, V. (2020). Occupation and gender stereotypes in Primary School: The case of the English Language Coursebooks in Greek Primary Schools. Universal Journal of Educational Research, 8 (4), 1135-1148. DOI: 10.13189/ujer.2020.080403 Διαθέσιμο στο: http://www.hrpub.org/download/20200330/UJER3-19514629.pdf
- Zaragas, C. & Pliogou, V. (2020). Assessment and pedagogical implications of young children’s psychomotor development in Greek kindergarten schools. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 48, (2), 239-251. DOI: 10.1080/03004279.2019.1684540. Διαθέσιμο στο: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004279.2019.1684540
- Πλιόγκου, Β., Καρακατσάνη, Δ. (2022). Η σεξουαλική αγωγή ως βασικό ανθρώπινο δικαίωμα, φύλο και πολιτειότητα. Μια νέα πρόκληση για το δημοκρατικό σχολείο; Στο Μ. Γ. Βαρβούνης, Γ. Κ. Κατσαδώρος, Α. Γ. Καπανιάρης (επιμ.), Τιμητικός τόμος για την Μαρία Γκασούκα «Άνθρωποι, φύλα, ταυτότητες, πολιτισμοί. Λαογραφικές και έμφυλες προσεγγίσεις» (σσ. 377-402). Αθήνα: Γκόνη.
- Pliogou, V. (2021). Design and development of educational interventions on gender perspective: Teachers’ raising awareness on issues of discrimination and gender equality. In A. B. Barragán Martín, Á. M. Martínez, M. M. Jurado, M. S. Márquez, M. C. Pérez-Fuentes (eds.), La Convivencia Escolar: Un acercamiento multidisciplinar para la intervención en contextos educativos (Capitulo 13, pp. 135-147). Madrid: Dykinson, S.L.
- Πλιόγκου, Β., Ζάραγκας, Χ. (2020). Όταν η Τέχνη ανταμώνει τον Αθλητισμό: εκπαιδευτικές προτάσεις για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Στο Χ. Ζάραγκας, Ι. Λίτος (επιμ.). Αθλητισμός. Καλλιτεχνικές, Παιδαγωγικές και Ψυχοκοινωνικές Διαστάσεις (σελ. 247-259). Αθήνα: Πεδίο.
Η Σοφία Τρομάρα είναι Διδάκτωρ των Επιστημών Αγωγής. Έλαβε το διδακτορικό της δίπλωμα από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ. Είναι κάτοχος MSc του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ στον τομέα της Κοινωνιολογίας. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του ΔΠΘ. Έχει εργαστεί ως διδακτικό προσωπικό στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών “Learning for Refugees and Migrants” στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, καθώς και στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγική του ΑΠΘ. Ακόμη, υπήρξε επιστημονική συνεργάτιδα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, του Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας-Θράκης και του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών ΑΠΘ. Έχει λάβει μέρος ως επιμορφώτρια στο Πρόγραμμα Κατάρτισης Στελεχών ΣΕΠ στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΠΕΑΕΚ «Δράσεις Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού με την Οπτική του Φύλου». Έχει συμμετάσχει ως ερευνήτρια στο Πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ του Τμήματος Ψυχολογίας του ΑΠΘ, με θέμα «Προωθώντας την ισότητα των φύλων κατά τη μετάβαση από την εκπαίδευση στην αγορά εργασίας: δράσεις συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού με την οπτική του φύλου. Υποέργο 2: έρευνα».
Ενδεικτικές Δημοσιεύσεις
- Karpontini, M., Tromara, S., Pliogou, V. (2022). Dimensions of parental involvement in refugee and migrant students’ education: Views of parents and teachers of ZEP classes at the Intercultural High School of Athens. Proceedings of International Conference ΙΑΕI “Intercultural Education on the Move: Facing Old and New Challenges”, Athens (forthcoming).
- Yuval-Davis, Ν. (1997) [2013]. Κοινωνικό Φύλο και Έθνος (μτφρ. Σ. Τρομάρα-Gender and Nation, Sage Publications), Θεσσαλονίκη: University Studio Press. ISBN-13: 978-960-12-2159-5.
- Τρομάρα, Σ. (2010). Τα όρια του μετασχηματισμού της εθνοτικής ταυτότητας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. ISBN-13: 978-960-12-1959-2.
- Tromara, S. (2009). Rethinking power of knowledge and social justice in global context. Proceedings of Conference ΙΑΕΙ & IMEPO “Intercultural Education: Paideia, Polity, Demoi”, Athens (διαθέσιμο σε cd).
- Τρομάρα, Σ. (2009). Διαφορετικότητα, εθνοτική ταυτότητα, ενσυναίσθηση και πολυπολιτισμική διαχείριση». Πρακτικά του 12ου Διεθνούς Συνεδρίου «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση Μετανάστευση-Διαχείριση Συγκρούσεων και Παιδαγωγική της Δημοκρατίας», Πανεπιστήμιο Πατρών: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (διαθέσιμο σε cd).
- Τρομάρα, Σ. (2007). Όψεις της Πολυπολιτισμικότητας: Ιδιότητα του Πολίτη, Διαφορετικότητα, Ρατσισμός. Πρακτικά του Η’ Πανελλήνιου Συμποσίου Λατινικών Σπουδών «Πολυπολιτισμικότητα στη Ρώμη, κοινωνική και πνευματική ζωή», Κομοτηνή 2-5 Μαΐου, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης: Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, ISBN: 978-960-99486-6-1.